În cazul sindromului de colon iritabil,muşchii intestinali prezintă spasme şi contracţiile devin dezordonate. Aşa că alimentele care se propagă prin tractul digestiv se deplasează prea repede sau prea încet.

Boala este însoţită de simptome diferite,de la o persoană la alta şi se poate manifesta brusc de la diareela constipaţie. Prin urmare,persoanele afectate pot avea cel puţin două-trei scaune pe zi sau cel mult două-trei scaune într-o săptămână. Aceste episoade de alternanţă,denumite şi colon spastic,sunt însoţite,adesea,şi de alte simptome:

-senzaţia continuă de balonare,chiar şi de scaun neterminat;

-prezenţa mucusului în scaun;

-dureri de cap,greaţă,vomă;

-oboseală şi anxietate;

-dureri de spate;

-urinare frecventă;

-scăderea libidoului şi dureri în timpul actului sexual;

-în cazuri grave,pot apărea şi scaune cu sânge,febră şi scăderea bruscă în greutate.

SCI se poate confunda cu alte boli

Din păcate,sunt mai multe boli care au aceleaşi simptome cu sindromul colonuluiiritabil,de exemplu bolile intestinale inflamatorii (afecţiuni ale colecistului şi boala diverticulară).

Diagonsticul de colon iritabil poate fi pus dacă simptomele persistă mai mult de trei luni-  şi sunt necesare analize de sânge,ecografie abdominală,endoscopie digestivă superioară şi colonoscopie,după caz.

Info util

lntoleranţa Ia lactoză,care este o sensibilitate Ia zaharurile din lapte,poate să declanşeze simptomele sindromului de colon iritabil (SCI). Capacitatea de a digera lactoza scade adesea cu vârsta,din cauza reducerii cantităţii de lactază,o enzimă din intestinul subţire. Bea un păhărel de lapte degresat pe stomacul gol. Dacă  după aceea simţi că te balonezi,ai diaree sau dureri în decurs de patru ore,schimbă cu laptele de soia. Dacă după acest gest nu mai apar simtomele,înseamnă că era vorba doar de o sensibilitate la lactate.

Remedii simple

Introdu în meniul zilnic mai multe legume bogate în fibre – fructe,legume,cereale şi leguminoase,dar treptat,pentru a evita balonarea şi flatulenţa.

Împarte mâncarea de peste zi în porţii mici şi dese şi limitează consumul de alcool,cofeină şi alimente bogate în grăsimi.

Încearcă să reduci stresul şi să faci exerciţii fizice măcar 20 de minute zilnic,ca să stimulezi activitatea intestinelor.