Sarmale cu ţuică, friptură de porc cu piure şi apoi cozonac? Cu toţii ne bucurăm la gândul acestor delicii culinare, însă o astfel de combinaţie este greşită din punct de vedere nutriţional. Este, deci, important să respecţi câteva reguli simple în compunerea meniului, astfel încât nicio problemă de sănătate să nu-ţi strice cheful.

3 reguli ca să eviţi neplăcerile digestive –Alimente bogate în grăsimi doar cu legume

De Crăciun nu lipsesc preparatele din carne de porc sau din organe, greu de digerat, mai ales în combinaţie cu cartofi sau cu pâine. Mănâncă o porţie mică, alături de o garnitură generoasă de legume (cu excepţia leguminoaselor – fasole, mazăre, năut) sau de salată. În aceeaşi idee, în cazul salatei de boeuf, care este la bază o combinaţie de carne cu legume fierte, renunţă la maioneză şi foloseşte, fără zgârcenie,  suc de lămâie

Citeşte şi: Cum să-ţi păstrezi silueta de Crăciun şi Revelion. 6 trucuri pentru a nu mânca exagerat

3 reguli ca să eviţi neplăcerile digestive –Nu mânca desertul imediat după masă

Lasă să treacă o oră sau două după masă înainte de a savura câteva felii de cozonac, turtă dulce sau câteva prăjituri, bogate în grăsimi şi în zahăr. Şi aici se impune moderaţie, pe lângă o digestie îngreunată, deserturile consumate în exces provoacă creşterea glicemiei şi a nivelului cortizolului, hormonul stresului. Salatele de fructe, chiar dacă au multe vitamine, pot fi, şi ele, combinaţii indigeste. De exemplu, fructele acrişoare sau neutre (citrice, mere etc.) nu se combină cu cele dulci (banane, pere etc.)

Citeşte şi: Ingredientul magic care te ajută să slăbeşti instant. Adaugă-l în cafea în fiecare dimineaţă

 

3 reguli ca să eviţi neplăcerile digestive –Moderaţie în privinţa băuturilor alcoolice

Evită să stropeşti o masă bogată în grăsimi cu băuturi spirtoase, deoarece te poţi alege cu pancreatită acută, mai ales dacă ai probleme cu ficatul. Atenţie, alcoolul agravează problemele de sănătate existente, cum ar fi diabetul zaharat, hipertensiunea arterială, accidentul vascular cerebral, osteoporoza şi afecţiunile hepatice. Pentru o femeie sănătoasă, consumul ocazional de alcool- un pahar de vin sau unul de bere - nu este o problemă. Aşadar, bea cu moderaţie şi evită, pe cât posibil, tăriile, precum şi băuturile acoolice dulci.

Sfatul specialistului

TEODORA NECULA, tehnician nutriţionist şi fitoterapeut

Centrul AKT Medical, Bucureşti

Alimentele sunt digerate cu uşurinţă atunci când sunt combinate în mod corect. Altfel, poate apărea fenomenul de fermentaţie şi stomacul se poate confrunta cu tulburări precum constipaţia, diareea, greaţa, balonarea, şi flatulenţa, precum şi arsurile şi senzaţia de disconfort abdominal. Recomand două reguli alimentare de bază: 1. Nu combina proteina animală (carne, ouă, lactate) cu carbohidraţi (paste, orez, cartof, pâine) şi 2. Fructele nu trebuie consumate în asociere cu niciun alt aliment, întrucât acestea conţin zaharuri simple, care nu au nevoie să fie digerate.