Vitamina C

Cunocută şi drept acid ascorbic,vitamina C are un rol esenţial pentru organism. Pentru că este bogată în antioxidanţi,ajută la buna funcţionare a sistemului imunitar şi te protejează de radicalii liberi,care favorizează apariţia cancerului. Vitamina C grăbeşte vindecarea rănilor,având un rol important în regenerarea ţesuturilor şi menţine sănătatea pielii,pentru că stimulează producţia de colagen.

Carenţa de vitamina C se poate manifesta prin apatie,lipsa apetitului,sângerări gingivale şi stări depresive.

Unde se găseşte:citrice,mere,pătrunjel,ardei gras,conopidă,roşii,cartofi dulci,căpşuni,cătină,coacăze negre

INFO

Necesarul zilnic de vitamina C pentru un adult este de 75 mg la femei şi de 90 mg la bărbaţi.

Vitamina D

Numită şi „vitamina soarelui“,pentru că este sintetizată de organism în urma expunerii la soare,vitamina D are un rol important pentru sănătatea oaselor. Totodată,ajută la menţinerea tensiunii arteriale în valori normale,fiind utilă persoanelor care suferă de hipertensiune arterială,potrivit unui studiu recent,realizat la Universitatea din Boston,SUA.

Deficitul de vitamina D din organism poate favoriza apariţia oboselii,a slăbiciunii musculare,dar şi a problemelor de memorie. De asemenea,mai multe studii au arătat că un nivel scăzut de vitamina D creşte riscul apariţiei depresiei.

INFO

Un adult are nevoie de 400 UI,zilnic.

Unde se găseşte:ouă,ciuperci,somon,hering,ton,macrou,lapte de vacă

Vitamina E

Previne îmbătrânirea prematură,te protejează de maladia Alzheimer,menţine pielea elastică,oferă protecţie contra radicalilor liberi: acestea sunt doar câteva dintre beneficiile vitaminei E pentru organism. Are acţiune vasodilatatoare,prevenind formarea cheagurilor de sânge. O cantitate insuficientă de vitamina E poate cauza anemie,slăbiciune a muşchilor,dar şi probleme ale ficatului,ale inimii şi ale rinichilor.

INFO

Adulţii au nevoie de 12 mg de vitamina E,zilnic.

Unde se găseşte:seminţe de floarea-soarelui,ulei de măsline,spanac,migdale,nuci,alune,pere,ficat

Vitamina A

Nicio altă vitamină nu are un rol mai important pentru buna funcţionare a vederii precum vitamina A,care menţine sănătatea retinei. Grăbeşte vindecare infecţiilor şi ajută la asimilarea calciului în oase. Este responsabilă atât de buna funcţionare a sistemului digestiv,cât şi pentru stimularea imunităţii.

Dacă suferi de lipsă de vitamina A,te poţi confrunta cu afecţiuni ale pielii,uscarea părului,fragilitatea unghiilor,precum şi probleme ale digestiei.

INFO

Doza zilnică recomandată este de 5000 de unităţi internaţionale (UI) la bărbaţi şi 4000 la femei.

Unde se găseşte:ficat,peşte gras,portocale,morcovi,spanac,salată verde,brânză,unt

Vitamina B 3

Niacina sau vitamina B 3 ajută la buna funcţionare a sistemului nervos şi în procesarea grăsimilor în organism. Reduce semnificativ riscul apariţiei unui atac de cord. Deficitul de niacină se manifestă prin scăderea apetitului,tulburări digestive,probleme ale pielii.

Bine de de ştiut

Deficiutl de vitamina B3 poate cauza boala pelagra,care se manifestă prin moliciune,tulburări digestive,anxietate.

INFO

Necesarul zilnic este de 16 mg la bărbaţi şi de 14 mg la femei.

Unde se găseşte:ton,piept de curcan,drojdie de bere,cereale integrale,ouă,roşii,cartofi