La fel se întâmplă şi când vorbim despre prezenţa laptelui şi a derivatelor sale în alimentaţie şi diete. Ca de obicei,cercetătorii se împart în două categorii:unii ţin cu laptele,alţii nu. Din fericire însă nici cei din a doua categorie nu sunt foarte vehemenţi şi nu se opun cu desăvârşire consumului de lapte. Şi,sinceră să fiu,ar putea să se opună liniştiţi,eu vă mărturisesc că viaţa mea fără lapte şi lactate ar fi îngrozitor de tristă.

Când doctorul meu de familie mi-a spus că n-ar fi rău să reduc aceste alimente din dieta mea,i-am răspuns deschis că mi-este imposibil. Îmi place laptele! Şi cred că fiecare dintre noi simte ce-i face bine şi ce nu,cu atât mai mult cu cât studiile susţin că  aproape ¾ din populaţia globului prezintă intoleranţă la lactoză.

Intoleranţa la lactoză

Dacă se suspectează o intoleranţă la lactoză,cea mai bună rezolvare a problemei este evitarea produselor lactate. Uneori însă,intoleranţa la lactoză este temporară. Poate apărea şi ca rezultat al unor probleme cum ar fi o afecţiune inflamatorie intestinală,o infecţie parazitară,oricare dintre acestea putând induce un deficit de scurtă durată al lactazei,necesară digestiei lactozei. Administrarea anumitor medicamente,de regulă antibioticele,pot provoca de asemenea o deficienţă temporară a lactazei.

În esenţă,laptele este un aliment cu rol important în dietă. Începem să bem lapte de mici,dar,pe măsură ce înaintăm în vârstă,cantitatea consumată se micşorează. Unii o scad din teama de prea multă grăsime,alţii fiindcă  că nu mai au nevoie. Niciodată nu suntem însă prea în vârstă pentru a renunţa la beneficiile consumului de lapte şi lactate. Laptele este o sursă specială de vitamine şi nutrienţi.

Efectele pozitive ale consumului de lapte

1. Ai pielea strălucitoare

Cleopatra făcea baie în lapte pentru a avea o piele catifelată şi strălucitoare. Şi tu ai putea s-o faci,dar şi dacă bei un pahar sau două cu lapte poţi obţine aceleaşi rezultate fiindcă are mulţi nutrienţi care fac pielea să arate bine. Are antioxidanţi şi prin urmare poate preveni deteriorarea pielii expuse la mediu toxic. Nu degeaba,în anume medii toxice de lucru,angajaţii primesc o raţie zilnică de lapte.

2. Oasele şi dinţi sunt sănătoşi

Laptele este o sursă bogată de calciu. Nu numai cei mici au nevoie de calciul din lapte,ci şi vârstnicii,pentru a evita osteoporoza. Dinţii au şi ei nevoie de lapte ca să nu se carieze. Pentru fixarea calciului este necesar ca Vitamina D să fie prezentă în organism.

3. Muşchii te ţin în formă

Laptele conţine proteine care ajută la reconstrucţia masei musculare. După un program de exerciţii,bea un pahar cu lapte,căci corpul tău are nevoie de el ca să se refacă.

4. Pierderea în greutate este mai rapidă

Studiile arată că femeile care beau lapte degresat slăbesc mai uşor decât cele care exclud cu totul laptele din alimentaţie.

5. Stresul scade

Consumul de lapte este o cale pentru a ne destresa,de aceea e recomandat să bem oană cu lapte cald înainte de culcare.

6. Organismul se păstrează sănătos

Laptele are proprietatea de a scădea tensiunea şi implicit de a micşora riscul de atac cerebral. Reduce şi colesterolul,iar vitaminele A şi B din lapte ajută vederea.

Din fericire,pe piaţă există o mare varietate de lapte şi lactate,aşa încât vei putea să găseşti formula care se potriveşte cel mai bine dietei şi nevoilor tale nutriţionale.

Necesarul de calciu pe vârste

Necesarul de calciu variază în funcţie de vârstă,sex,dar şi de starea de sănătate. Iată cantităţile:

Sugari:0-5 luni:210 mg/zi6-11 luni:270 mg/zi
Copii:1-3 ani:500 mg/zi4-8 ani:800 mg/zi9-18 ani:1.300 mg/zi
Adulţi:19-25 de ani:1.000 mg/zi51-70 de ani:1.200 mg/zi

Femei în situaţii speciale:
•    cele însărcinate:1.300 mg/zi
•    peste 50 de ani:1.500 mg/zi