Excesul de cortizonulului afectează sistemul imunitar, tensiunea arterială, procesele de creştere şi funcţiile glandei tiroide. Persoanele cu probleme sunt mai expuse stărilor anxioase, creşterii în greutate şi pierderii masei osoase. Câteva remedii din natură restabilesc echilibrul.

Ceaiul verde inhibă producţia hormonului

Datorită aminoacidului numit L-teanină, ceaiul verde inhibă sinteza cortizonului. Creşte nivelul de dopamină din creier, dând o stare de bine. Poţi bea zilnic maximum 4 căni de ceai verde sau 2 căni de ceai negru. Potrivit unui studiu realizat de universitatea Imperial College London, persoanele care obişnuiesc să bea ceai verde sau negru au reuşit să micşoreze nivelul cortizonului cu circa 40 %.

Ceaiul de tei, leacul antistres

În vederea unui somn odihnitor şi contra stărilor anxioase, survenite în urma stresului, bea ceai de tei. Substanţele conţinute de florile de tei te pot ajuta să treci mai uşor peste perioadele care te epuizează sau care te încarcă emoţional. Prepară-ţi un ceai din această plantă în fiecare seară, înainte de culcare. Foloseşte 4 flori de tei la un pahar (100-150 ml) cu apă clocotită. Lasă la infuzat maximum 3-4 minute, altfel lichidul devine toxic. Nu e recomandat gravidelor şi cardiacilor.

Ceaiul de muşeţel tratează insomnia

Nivelul cortizonului scade în mod natural în timpul somnului, în special în primele 4 ore. În lipsa odihnei, nivelul acestuia creşte – de aceea este esenţial să ai un somn liniştit. Însă, dacă treci printr-o perioadă mai grea şi insomniile nu-ţi dau pace, ceaiul de muşeţel te poate ajuta să remediezi problema. Datorită flavonoidelor şi a uleiurilor esenţiale pe care le conţine, te ajută să te relaxezi. Este contraindicat gravidelor şi nu trebui combinat cu aspirină sau cu sedative, din cauza cumarinei din compoziţia sa – o substanţă care subţiază sângele.

Ceaiu de lavandă, rol calmant

Mirosul acestei plante are efect calmant şi sedativ. Ţine un ghiveci cu lavandă în camera în care dormi, pentru a înlătura durerile de cap, insomnia sau depresia, sau pulverizează pe pernă ulei esenţial de lavandă. Îţi poţi prepara şi un ceai dintr-o lingură de plantă la o ceaşcă cu apă clocotită. Bea infuzia seara, cu o oră înainte de culcare.

Ceaiul de valeriană, efect sedativ

În urma unui studiu realizat de Universitatea Humboldt, din Berlin, s-a constatat că rădăcina de valeriană te poate ajuta să ai un somn mai profund şi mai odihnitor. Ca remediu, bea zilnic maximum 3 ceşti de ceai de valeriană, având grijă ca ultima cană să îl bei cu o oră înainte de culcare. Ceaiul se prepară dintr-o linguriţă de rădăcină la o cană cu apă clocotită.

Ceaiul de sunătoare, antistres

Sunătoarea contribuie la menţinerea unui tonus psihic bun, crescând activitatea creierului şi cantitatea de serotonină şi dopamină – substanţe care asigură buna dispoziţie. Totodată, aceasta scade nivelul de cortizon şi are efect relaxant. Prepară un ceai din 2 linguri de plantă la o cană cu apă clocotită. Bea 2-3 căni pe zi.

Ceaiul de salvie combate anxietatea

Această plantă are un efect puternic antioxidant, fiind folosită ca remediu pentru combaterea stresului şi a anxietăţii. Inhalaţiile cu ulei esenţial de salvie au capacitatea de a reduce nivelul cortizolului cu circa 30%. Bea şi ceai de salvie, preparat dintr-o linguriţă de plantă la o cană cu apă clocotită. Ai nevoie de 2 căni pe zi.