Dantura are propriile ei sensibilităţi şi acest aspect variază de la o persoană la alta, însă întotdeauna este mai uşor să previi decât să tratezi. Există o serie de alimente şi băuturi pe care este indicat să le eviţi, pe cât de mult posibil, pentru a-ţi proteja dinţii şi gingiile.

Băuturile dulci şi acidulate

Majoritatea sucurilor din comerţ au un adaos ridicat de zahăr în compoziţia lor, iar dacă mai sunt şi acidulate, atunci cu siguranţă dinţii tăi nu vor fi încântaţi! Această combinaţie favorizează apariţia cariilor şi contribuie la eroziunea dentara, putându-se ajunge până la fisurarea smalţului. Dacă, din când în când, ţi se face dor să bei ceva bun, încearcă să alegi sucuri naturale, cu un conţinut scăzut de zaharuri, sau apelează la o variantă înlocuitoare, cum ar fi ceaiurile din plante.

Cafeaua

Probabil cea mai frecventă plăcere vinovată, cafeaua are o însemnătate aparte pentru fiecare dintre noi. Fie că o bem ca să ne trezim dimineaţa, că o folosim ca prilej de socializare sau pur şi simplu ca pe un mod de a ne bucura de o pauză în timpul zilei, cafeaua a devenit parte din vieţile multora dintre noi. Cu toate acestea, pe lângă numeroasele beneficii, consumul de cafea îşi poate pune amprenta într-un mod negativ asupra organismului, inclusiv în ceea ce priveşte sănătatea orală. În afara caracterului său acid care predispune dinţii la apariţia de carii, cafeaua mai poate produce colorarea dinţilor, atunci când este consumată în exces. Din acest motiv, este indicat să bei cafea în porţii moderate şi să acorzi atenţie igienei dentare, inclusiv igienizării profesionale realizate în cabinetul stomatologic.

Dulciurile

Cine nu visează din când în când la câteva pătrăţele de ciocolată, o prăjitură cremoasă sau o felie de tort? E normal, dulciurile sunt de-a dreptul irezistibile, iar atunci când întrecem măsura în privinţa lor, ajungem să ne simţim puţin vinovate, gândindu-ne la siluetă. Dar silueta nu este singura pe care o punem în pericol atunci când mâncăm mai multe dulciuri decât ar trebui. La fel ca în cazul băuturilor dulci, zahărul din ciocolată şi prăjituri poate să atace smalţul dentar şi să provoace probleme pe termen lung. Astfel, ar fi ideal să eviţi, pe cât posibil, să consumi dulciuri. Dacă, totuşi, vrei să te mai bucuri de ceva dulce din când în când, ai putea să apelezi la produse cu îndulcitori.

Citricele

Lămâile, portocalele şi grepfrutul sunt printre fructele consumate cel mai des pentru gustul lor răcoritor şi efectul energizant pe care îl oferă. Cu toate acestea, acidul citric din compoziţia acestor fructe poate să provoace iritaţii la nivelul gingiilor sensibile sau chiar să afecteze smalţul dentar. Ai putea fi tentată să te speli pe dinţi imediat după ce consumi citrice, însă acest lucru poate accentua caracterul nociv al acidului citric, din cauza interacţiunii acestuia cu substanţele componente ale pastei de dinţi. Cel mai indicat este să consumi cantităţi moderate de citrice, să clăteşti apoi gura cu apă şi să aştepţi o vreme până să igienizezi dantura.

Alimentele tari

Să încerci să spargi în dinţi cojile de nucă sau de fistic nu e o idee bună, fiindcă îţi poţi pune în pericol atât smalţul dentar, cât şi plombele existente sau, în cazuri extreme, să provoci o fractură a dintelui. În categoria alimentelor dure se încadrează şi bucăţile tari de carne, floricelele de porumb sau legumele foarte tari. În ceea ce priveşte carnea sau legumele, încearcă să le prepari în aşa fel încât să le poţi consuma cu uşurinţă şi în bucăţele mici, pentru a nu supune dantura la un efort exagerat.

Grija pentru dinţii şi gingiile noastre are un rol deosebit de important în menţinerea calităţii vieţii, aşadar contează foarte mult modul în care ne ocupăm de sănătatea orală, atât printr-o rutină de igienă corespunzătoare, cât şi prin adoptarea unor obiceiuri alimentare sănătoase. În fond, echilibrul prezent în stilul nostru de viaţă se va traduce, pe termen lung, printr-o stare de sănătate corespunzătoare.

Sursa foto: Shutterstock