Nu există în prezent nici o listă standardizată de utilizare a acestor termeni în descrierea produselor alimentare,însă,au devenit arhi-utilizaţi şi ne dau falsa impresie că suntem pe drumul cel bun,atunci când alegem un produs şi nu altul. Termenii sunt aleşi din raţiuni de marketing,pentru ca noi să cumpărăm tot mai mult.

...Deci de unde începi şi în ce te încrezi,mai ales în momentul în care eşti decis să-ţi schimbi rutina alimentară sau să cumperi produse scumpe şi,implicit,sănătoase?

Ţine minte!

Privitor la produsele cu un conţinut scăzut de grăsimi,  pentru a căpăta un gustmai bun,li se cresc concentraţia altor substanţe din compoziţie. De cele mai multe ori,producătorii adaugă  zahăr şi sare,astfel încât multe dintre alimente ajung adesea să fie mai gustoase decât versiunile originale. Asta te poate face să mănânci mai mult decât înainte.

Ce spune eticheta
Conţinut redus de grăsime,0% calorii,fără zahăr,produs natural-sunt aceste afirmaţii chiar atât de exacte? Totul se rezumă la maniera în care producătorul încearcă să-şi vândă mai bine şi mai repede produsele,apelând la marketing şi publicitate. Majoritatea termenilor utilizaţi pentru a descrie acele alimente nu sunt întotdeauna şi adevăraţi. De cele mai multe ori,o etichetă ceva mai sofisticată,un preţ mai ridicat şi parafa de “natural”  sunt suficiente pentru a ne face să credem că avem acces la ceva de calitate. 

Degresat (fără grăsimi)

Dacă vrei să-ţi cumperi o brânză dietetică,vei observa că pe eticheta acesteia se regăsesc mai multe ingrediente decât în cazul brânzei normale (cu grăsimi). După degresare,produsele primescadesea cantităţi de zahăr şi sodiu suplimentare. În plus,vei descoperi emulgatori,agenţi de îngroşare etc.

Light (uşor)
Sondajele au arătat că majoritatea consumatorilor găsesc acest termen neclar,confuz şi înşelător. Se presupune că implică un număr scăzut de calorii,prin reducerea grăsimilor,zahărului sau alcoolului,dar poate însemna,de asemenea,şi deschis la culoare,textură sau gust. Exemple de utilizare ambiguă a acestui termen sunt “ulei de măsline light” sau „fructe conservate în suc light”,pe eticheta cărora nu este menţionat,însă,conţinutul de grăsimi sau zaharuri. Citeşte şi restul de ingrediente şi să nu te orienta doar după denumirea produsului.

Dietetic
Folosirea acestui termen este atât de generală şi ambiguă încât e nevoie să citeşti cu atenţie şi restul listei de ingrediente ale produsului respectiv. De cele mai multe ori dieteticpresupune un nivel scăzut sau lipsit de grăsimi/zahăr,însă dacă ţi-ai pune şi întrebarea normală:„ ce conţine produsul ăsta?”,în mod sigur te-ai mai gândi dacă să-l cumperi sau nu.

0%(fără;lipsit de)
Asta înseamnă că lipseşte un anume ingredient,care însă poate fi înlocuit cu un altul,nu neapărat mai sănătos.  Unele dulciuri etichetate "fără grăsimi" pot fi mult mai periculoase,din cauza cantităţii uriaşe de zahăr. Verifică eticheta şi vezi ce alte ingrediente mai conţine acel produs şi dacă acestea sunt bune pentru tine.

Nici un produs dieteticnu te va ajuta să pierzi în greutate,dacă tu îl vei consuma des şi în cantităţi mari.


Citeşte şi:

Dieta împotriva transpiraţiei excesive

Dieta care alungă stresul