Potrivit unei cercetări realizate anul acesta la Universitatea din California,Statele Unite ale Americii,insomnia este cea mai răspândită dereglare a somnului,de care suferă aproximativ 30% dintre adulţi. Printre cauzele cele mai întâlnite se numără stresul,depresia,anxietatea,schimbările de fus orar,bolile respiratorii,digestive sau de inimă,consumul de cofeină,alcool.

Înainte de a recurge la medicamente,trebuie restabilite câteva reguli simple înainte de culcare:

-Renunţă la băuturile care conţin cofeină.

-Ia cina cu cel puţin trei ore înainte de somn.

-Ia o cină uşoară,compusă din alimente precum:peşte,curmale,alune de pădure. Sunt recomandate cele bogate în calciu sau proteine. Laptele cald este excelent pentru un somn bun,datorită conţinutului de triptofan. Acesta stimulează secreţia de serotonină,care induce o stare de bine,elimină stresul,depresia şi migrenele.

-Înlocuieşte duşul cu o baie călduţă cu uleiuri aromate.

-Păstrează un program fix pentru somn. Astfel,organismul îşi va crea un ritm al lui şi vei adormi mai repede.

Ceaiuri pentru un somn bun

Unul din cinci adulţi folosesc remediile naturiste drept alternativă la medicamente. Câteva dintre cele mai utilizate plante sunt muşeţelul,trifoiul roşu,rădăcina de valeriană,busuiocul,passiflora sau florile de levănţică. Benefice sunt şi roiniţa,sulfina,menta,sovârvul,seminţele de mărar,fructele de fenicul şi coaja de salcie. Din aceste plante,luate separat sau în amestec,se fac infuzii îndulcite cu miere.

-Ceaiul de muşeţel este cel mai cunoscut pentru efectele de relaxare,liniştire şi pentru eliminarea tensiunii acumulate de-a lungul zilei. Infuzia se prepară adăugând apă clocotită peste două linguriţe de plantă. Le laşi 15 minute,apoi le acoperi pentru a păstra uleiurile volatile.

-La fel de bună este şi infuzia de tei băută seara,înainte de culcare. Îţi trebuie numai una-două linguriţe de plantă la 250 ml de apă fiartă. După 10-15 minute,îndulceşti ceaiul cu miere.

-Te pregăteşte pentru somn şi valeriana. Ai nevoie de o linguriţă la 200 ml de apă clocotită. Luat de câte trei ori pe zi,un vârf de cuţit de pulbere de plantă garantează un somn profund şi odihnitor.

-Şi floarea pasiunii,Passiflora,este o plantă eficace în alungarea insomniei. A fost folosită de 200 de ani pentru proprietăţile sedative. Sunt de ajuns două ceşti de ceai,dar se pot folosi şi 30 de picături de tinctură de floare dizolvate în puţină apă. Prin acelaşi procedeu poţi beneficia de efectele calmante a 20 de picături de tinctură de levănţică.

-O alternativă la ceaiuri o constituie comprimatele care conţin valeriană,busuioc,mentă,roiniţă. De pildă,una-două tablete cu valeriană,muşeţel şi passiflora,luate la culcare,induc somnul într-un timp destul de scurt.

Aromoterapia

Cele mai eficiente contra insomniei sunt extractele de levănţică,valeriană,busuioc,coriandru,ienupăr,salvie,trandafir sau pergamută,care domoleşte şi durerile de cap. Acestea se pot folosi atât sub formă de uleiuri esenţiale,care se pot inhala sau pot fi vaporizate cu ajutorul lămpilor odorizante. O altă metodă este aplicarea a patru-cinci picături de ulei aromat pe un cub de zahăr. Pentru inhalare sunt necesare două-trei picături în apă caldă. La fel de eficiente sunt beţişoarele,lumânările parfumate şi pernuţele cu extracte de plante.