Dresează-ţi creierul să te ţină sănătoasă

30 noiembrie 2011   Psihologie

Avalanşa de informaţii utile prezente online nu a avut efectele scontate. Ce e de făcut?

Internetul vine în întâmpinarea nevoilor noastre de a trăi mai bine şi mai sănătos cu o mulţime de resurse şi sfaturi;zilnic,experţi din toată lumea ne oferă ponturi şi reţete,aproape toată informaţia din istorie a fost înregistrată şi ne-a fost pusă la dispoziţie. Cu toate acestea,multitudinea de opţiuni nu a dus la utopia de bunăstare prezisă mai demult. Având la îndemână toate cunoştinţele necesare pentru o viaţă fericită şi o minte strălucită,nu reuşim totuşi să ne dresăm.Care poate fi soluţia?Pentru mulţi,partea cea mai grea este începutul,avem o o listă uriaşă cu lucruri de făcut sau schimbat şi nu ştim de unde să o apucăm,apoi odată ce am început,trebuie să ne păstrăm obiceiurile nou căpătate pentru a putea vedea efecte pe termen lung ale acestora. Angajamentele susţinute sunt esenţiale în schimbările comportamentale. Dacă facem în aşa fel încât aceste schimbări să fie amuzante,să le recompensăm şi,cel mai important,să le personalizăm,şansele noastre de succes vor fi mai mari.Angajamentul creşte prin experienţe distractive ori recompensateTranspunerea comportamentului de joc în situaţii reale de viaţă este ultima găselniţă a cercetătorilor. Fie că este vorba de examinarea pe bază de punctaje,provocări sociale,premii virtuale ori nivele imaginare,aceste mecanisme sunt accesate subtil din subconştientul uman. Gamification,cum a fost botezată această strategie de către cercetători (corespondentul român încă nu a apărut) a început să apară din ce în ce mai des în strategiile producătorilor,de la Wii Fit,Nike+,programe de slăbit sau de îmbunătăţire a calităţii vieţii,şi chiar pe bordul noului hibrid de la Ford.În ultimii doi ani au apărut pe piaţă foarte multe aplicaţii web şi mobile ale acestui concept. Majoritatea dintre acestea se axează pe promovarea activităţii fizice. Evoluţia acestor programe şi popularitatea lor crescândă este o dovadă în plus a eficienţei lor.Personalizarea soluţiilor măreşte şansa lor de succesStudiile arată că sistemele recompensatorii,reale ori digitale,oferă încurajare pe termen scurt,dar în momentul în care lucrurile devin personale,oamenii se implică mai mult şi aceştia sunt mai înclinaţi să continue,motivarea lor venind dinăuntru,mai degrabă decât din exterior,ca o acţiune artificială.Fac asta pentru că este important pentru mine ori pentru altcineva?Un exemplu bun în acest sens este recenta modă de wellness a corporaţiilor. Acestea au pornit programe de îmbunătăţire a stilului de viaţă al angajaţilor lor,abonamente la sală şi consiliere împotriva stresului. Din păcate,oamenii nu sunt destul de motivaţi şi profită uneori de aceste beneficii doar pentru că sunt gratuite,pentru a continua apoi cu stilul lor de viaţă nesănătos şi neschimbat.Aşadar,pentru a ne îmbunătăţi viaţa sau pentru a atinge oricare din scopurile pe care ni le propunem,trebuie să găsim recompense pentru paşii intermediari în atingerea scopului şi mai ales să găsim acele elemente care contează pentru noi şi care ne pot impulsiona.

Mai multe