CAMPANIE: Cine ne suprasolicită copiii?

24 martie 2011   Curiozități

Prea multe materii şi prea multă informaţie – aşa văd părinţii varianta revizuită a sistemului de învăţământ. „Copiii noştri sunt suprasolicitaţi”, au fost de acord cei prezenţi la ultima dezbatere din campania noastră.

Părinţii şi profesorii prezenţi la Colegiul Naţional „Matei Basarab” din Râmnicu Vâlcea au încercat să vadă ce ar fi trebuit schimbat cu adevărat în sistemul de învăţământ.

Chiar era atât de ineficient vechiul model de examen de bacalaureat,cu şase probe,sau de admitere la liceu încât trebuia modificat?

„Nu mai bine umblau la programă şi la manualele mult prea stufoase?”,s-au întrebat la unison părinţii şi profesorii,încă nedumeriţi de modificări.

Nu au timp să vorbească cu părinţii

„Un copil bun învaţă şi sâmbăta,şi duminica,şi dimineaţa înainte de şcoală,şi seara. Repetă tot timpul,are mult prea mult de învăţat. Nu ştiu dacă ne dăm seama cu toţii,dar copiii noştri sunt extenuaţi. Eu nici nu mai am timp să vorbesc cu băiatul meu după ce se întoarce de la şcoală şi de la meditaţii”,a comentat Mirela Bănăceanu,mama unui elev în clasa a XII-a.

Cu problema materiilor mult prea stufoase au fost de acord şi profesorii. „Aceasta este problema numărul 1 a învăţământului:supraîncărcarea elevilor. Programa este mult mai încărcată decât realizează elevii,pentru că noi încercăm să nu facem literă cu literă ce este în manual,ci doar să respectăm câteva puncte fixe stabilite. Altfel,nu am avea timp să terminăm materia într-un an”,a subliniat directorul Colegiului Naţional „Matei Basarab”,Valerică Raşcu.

Examenele,un stres în plus

La programa încărcată se mai adaugă şi presiunea examenelor şi a evaluărilor,care au devenit din ce în ce mai stricte,au comentat părinţii. Astfel,potrivit lor,testele din doi în doi ani,începând cu clasa a-II-a,nu ar face decât să dea un stres suplimentar elevilor.

Asta în situaţia în care niciun profesor nu este dispus să scutească elevii de la materia lui. „În ultimul an de liceu sau de gimnaziu,poate ar trebui să se pună accentul la clasă mai mult pe materiile de examen”,a comentat Sorin Rădulescu,unul dintre părinţii prezenţi la întâlnire.

"Facem din copii nişte roboţi"

Problema supraîncărcării elevilor nu este numai a şcolii,au comentat profesorii. Violeta Păunescu,profesoară şi mamă a doi copii,a subliniat că „supraîncărcarea elevilor este şi din vina părinţilor,care vor să realizeze prin copii tot ce nu au putut face ei într-o viaţă.

Şi îi dăm la toate meditaţiile,de am ajuns să facem din copiii noştri nişte roboţi,fără să ne dăm seama că au şi ei limite. Nu cumva şi părinţii au instaurat această modă a meditaţiilor? Învăţământul este ca un triunghi,format din şcoală,copil şi din părinte. Nu doar şcoala şi profesorii sunt de vină pentru cât de solicitaţi sunt elevii”.

Este justificată goana după note?

Concluziile la sfârşitul întâlnirii? „Fuga” permanentă a părinţilor şi a copiilor după note şi după rezultate bune (chiar cu riscul suprasolicitării) nu este mereu justificată.

„Este o psihoză legată de media de la bacalaureat. Anul trecut aveam copii în şcoală care făceau meditaţii la toate materiile de examen. Cred că 90% din elevi ar fi fost la aceeaşi facultate la care sunt acum şi dacă ar fi avut media cu un punct mai mică. Nota nu contează chiar aşa de mult,nici la admitere la facultate. Sunt foarte puţine facultăţile la care media de bacalaureat primează”,a subliniat Valerică Raşcu.

Mai multe