Ghidul Black Friday: cum să cumperi fără să te păcăleşti

19 noiembrie 2015   Evenimente

Anual, tot mai mulţi români aşteaptă cu nerăbdare Black Friday, pentru a cumpăra produse electrocasnice, televizoare şi telefoane. Atenţie, însă, la capcanele legate de preţ şi de politicile de returnare a produselor de care nu eşti mulţumită!

Ce cumpără românii

Un studiu Millward Brown arată că românii care aşteaptă cu nerăbdare Black Friday cumpără,în medie,2-3 produse,cele mai populare fiind televizoarele. Pe lista aparatelor de cumpărat se află şi electrocasnicele mici (aspiratoare,mixere),telefoanelemobile,maşinile de spălat şi frigiderele.

Atenţie la preţul de referinţă

Vinerea Neagră are loc anul acesta pe 20 noiembrie. Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania) recomandă să verifici câteva lucruri înainte de a achiziţionat produsele dorite. În primul rând,orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă,practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse sau servicii identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă (cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile,înainte de data aplicării preţului redus).

Sfaturi de la profesionişti

Iată ce-ţi recomandă specialiştii de la Centrul European al Consumatorilor din România:

-Fă o listă cu produsele pe care doreşti să le achiziţionezi şi cu preţurile acestora înainte de reducere. Verifică cu atenţie modul în care este afişată reducerea pe site sau pe eticheta produsului.

-Dacă faci comandă online,verifică,înainte de a trimite comanda,dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când ai ales produsul.

-La livrare,deschide coletul în prezenţa curierului şi,în caz că produsul nu corespunde,trimite-l înapoi. Ai grijă să menţionezi pe documentele de transport motivul refuzului.

-Utilizează cardul pentru a face plata. În unele situaţii,precum cazurile de fraudă,dacă ai plătit prin card,poţi utiliza procedura refuzului la plată pentru a-ţi recupera suma plătită – în principiu,în cel mult 30 de zile de la data plăţii. Procedura este simplă:dacă tranzacţia s-a decontat (adică apare pe extrasul de cont),o poţi contesta la bancă,iar banca va încerca recuperarea sumei de bani de la comerciant,prin intermediul băncii acestuia (operaţiune numită „refuz de plată”).

Eşti nemulţumită? Cum returnezi produsul

Pentru cumpărăturile efectuate online,ai 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care poţi renunţa la achiziţie,fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare. Îţi poţi exercita dreptul de retragere fie completând un formular pus la dispoziţie online,fie trimiţând un mesaj din care să reiasă clar intenţia ta şi în care să specifici identitatea ta,numărul şi data comenzii,produsul,preţul plătit. Poţi trimite înapoi produsul pe cont propriu,conform instrucţiunilor de pe site,sau poţi aştepta să fie preluat de către agentul economic,în unele cazuri gratuit -verifică atent politica magazinului legat de acest aspect. Comerciantul este obligat să returneze preţul pe care l-ai plătit pentru produs (inclusiv costurile de expediere) în termen de maximum 14 zile.

Mai multe