Dan C. Mihăilescu: «De unde vin graţia şi armonia feminităţii?»
Criticul literar Dan C. Mihăilescu a stat de vorbă cu noi şi ne-a povestit de unde vin graţia şi armonia feminităţii.
Pe vremuri,nu se putea închipui o adevărată doamnă fără lecturi din Hugo,Goethe,Cehov,Flaubert,Proust,Emily Brontë,Balzac,Stendhal,Turgheniev,Maupassant,Zola,fără să fi citit „Război şi pace“,„Ana Karenina“,„Pe aripile vântului“,„Rebeca“,„La răscruce de vânturi“,„Madame Bovary“,„Doamna cu căţelul“,„Mizerabilii“,„Notre-Dame de Paris“,„Roşu şi negru“,„Jane Eyre“,„Mănăstirea din Parma“,„Educaţia sentimentală“,„La umbra fetelor în floare“,dar şi din poeziile lui Byron,Lamartine,Baudelaire,Lermontov,Verlaine,până la Prévert.Astăzi,când,din nefericire,tânăra feminitate se virilizează cu stupefiantă mândrie (în vreme ce puştimea masculină se feminizează văzând cu ochii),D.H. Lawrence a devenit un copil faţă de atracţia pentru Henry Miller şi Anaïs Nin... Mă rog,nu vreau să spun că lecturile din aceştia trebuie neapărat contrabalansate de cele roz din Marc Levy sau Eric-Emmanuel Schmitt,ori că seriile „fierbinţi“,gen „Emmanuelle“,ar fi neapărat localizabile la subsol. Important mi se pare ca toate acestea să fie dublate de rafinamentul şi profunzimile din prozele Margueritei Yourcenar,de umorulgenial al lui Bulgakov din „Maestrul şi Margareta“,de psihologiile labirintic desfoliate de Amos Oz,sau misterele fabulate de Haruki Murakami,ca să nu mai spun de eternele prospeţimi,atât de greu de atins,din scrierile lui Sei Shônagon.Până una-alta,îmi îngădui să le spun cititoarelor dornice de feminităţi exemplare că încă se găsesc în librării anii de Siberie ai Aniţei Nandriş,jurnalul Reginei Maria,„Amintirile“ Zoei Cămărăşescu,corespondenţa Pia-Neli Pillat şi memorialistica MonicăiLovinescu.Iar la urma urmei,ce-ar fi,doamnelor şi domnişoarelor,să vă supuneţi singure la un test,răspunzând la iuţeală:cine este Saşa Comăneşteanu? Citind-o pe dumneaei,veţi înţelege perfect ce-ar fi vrut sexagenarul din mine să vă şoptească.