Aşa îţi ajuţi copilul să înveţe eficient pentru examene

16 iunie 2015   Parenting

Examenele se apropie şi este esenţial în pregătirea pentru examen ca elevii să înveţe eficient. Mai jos am redat câteva tehnici de învăţare şi recapitulare pentru copilul tău.

Repetarea ideilor nou învăţate în diferite contexte:se poate plimba prin camera atunci când repetă sau poate să povestească cuiva (părinte,frate) ce a învăţat.  Va învăţa mai uşor dacă scrie informaţiile noi decât dacă le repetă oral,iar a spune şi apoi a scrie ideile noi funcţionează şi mai bine. Este bine de ştiut că scrisul de mână ajută mai mult memoria decât scrisul la calculator.

Intervalul dintre repetiţii. În ziua în care copilul învaţă pentru prima dată materialul,îl va repeta imediat după ce a învăţat,de mai multe ori,până este sigur că a reţinut. Pentru a nu uita,este esenţial să repete din nou materialul a doua şi a treia zi. Apoi poate mări intervalul dintre repetiţii (o zi de pauză,apoi două zile de pauză) până la o săptămână. Copilul îşi poate dezvolta propria tehnică de repetiţie spaţiată,descoperind de cate repetiţii are nevoie şi cât de dese trebuie să fie.

Vorbeşte-i despre “tehnica palatului memoriei”. Atunci când are nevoie să reţină liste sau informaţii care nu se leagă logic între ele,poate folosi o tehnică de memorare. Primul pas este să aleagă o cameră pe care o cunoaşte bine şi să vizualizeze toate detaliile:scaune,masă,pat,dulap etc. aşa cum sunt aşezate în realitate. Apoi va plasa mintal fiecare obiect/informaţie de pe listă în câte un loc din cameră. Poate alege şi o casă,plasând în fiecare cameră câte un “obiect”. Poate alege să reprezinte informaţiile noi prin imagini amuzante sau surprinzătoare.

Învăţarea eficientă:recomandări generale

Spune-i să se concentreze pe aspectele dificile.  Informaţiile pe care le reţine cu dificultate pot fi repetate de mai multe ori şi în mai multe feluri:în scris,oral,prin scheme şi desene,dacă este posibil. Sublinierile în mod exagerat nu sunt indicate. Sublinierile în timpul lecturii sau marcarea unor paragrafe întregi nu ajută învăţarea. Este mai eficient să sublinieze după ce a reţinut informaţia şi doar ideile importante.

Recomandă-i să răspundă la întrebarea “De ce?” după fiecare informaţie nouăpe care o citeşte. Această tehnică îl ajută să lege informaţiile noi de cele pe care deja le cunoaşte şi să formeze relaţii logice între ele,evitând astfel învăţarea “mecanică”.

Încurajează-l să ia o pauză atunci când întâmpină dificultăţi şi nu reuşeşte să le depăşească. Când ia o pauză,alte părţi ale creierului au ocazia să se activeze şi să se ocupe de problema pe care nu ştie încă să o rezolve.

Recomandă-i să mai repete de câteva ori,chiar dacă simte că ştie deja materialul. Specialiştii în învăţare vorbesc despre conceptul de supraînvăţare,care se referă la extinderea repetiţiilor până când răspunsurile sau acţiunile învăţate devin automate.

Testarea cunoştinţelor. Cu cât mai des,cu atât mai bine. E important să îşi verifice cunoştinţele fără să aibă la îndemână surse de inspiraţie,în care poate arunca o privire dacă are nevoie:).

Mai multe despre pregătirea pentru examen poţi descoperi peExamenulTau.ro

Mai multe