Nimeni nu spune să renunţi cu totul la ele, ci doar să stabileşti două gustări sănătoase de-a lungul zilei. Gustările intenţionate sunt foarte utile, deoarece asigură suficiente elemente nutritive între mese, dau energie şi reduc pofta de mâncare exacerbată. Cu toate acestea, dacă mănânci fără limită, în timp ce lucrezi sau eşti concentrată la altceva, probabil că nici nu vei savura acea gustare şi nu vei avea satisfacţie, ceea ce înseamnă că e posibil să cauţi alte gustări. Pe lângă epuizarea stocului din cămară şi a bugetului rezervat gustărilor, poată apărea o creştere în greutate asociată cu probleme de sănătate pe termen lung.

Pune la punct un program de masă

Planifică-ţi mesele pentru fiecare zi. Dacă se întâmplă să sari peste o masă, îţi va fi foame, ceea ce îţi va creşte şansele de a ronţăi fără control. Când creierul tău ştie că există un plan, eşti mai atentă la mâncare. Tratează gustările ca pe o masă. Pune-o pe o farfurie, aşează-te la masă, lasă telefonul deoparte şi fii atentă la mâncare! Această pregătire te va ajuta să îţi dai seama când ai atins starea de saţietate şi nu vei mai întrece măsura.

Alege gustări prietenoase cu silueta

Toţi avem zile în care avem o poftă de mâncare de nestăvilit. Când şi se întâmplă acest lucru, ai grijă să te aştepte în bucătărie, cămară sau frigider numai alimente sănătoase. Un amestec bun este cel de proteine, grăsimi sănătoase şi legume. Concentrarea pe cereale integrale este esenţială şi pentru că majoritatea alimentelor procesate sunt pline de aditivi, care te împiedică să te opreşti la doar câteva îmbucături.

Hidratează-te corect

Un alt truc simplu de aplicat este să bei îndeajuns de multă apă de-a lungul zilei. Uneori, fără să-ţi dai seama, ajungi să ronţăi ceva crezând că îţi este foarme când, de fapt, corpul îţi este deshidratat. A bea câte puţină apă pe tot parcursul zilei este o modalitate excelentă de a combate ronţăitul, dar poate fi o tactică utilă şi să ai la îndemână ceaiuri din plante, limonadă, lapte, dacă îl tolerezi bine.

Renunţă la rezervele ascunse

Nu poţi scăpa de obiceiul de a ronţăi? Atunci, ia măsuri drastice! Renunţă să mai cumperi gustările cărora nu le poţi rezista. Dacă nu le ai în casă, nu vei mai fi tentată să le mănânci. Şi păstrarea gustărilor în locuri greu accesibile poate fi utilă. Ochii care nu văd, uită. De asemenea, elimină activităţile pe care le asociezi cu ronţăitul sau programează-ţi gustările de peste zi în perioadele în care ai acele activităţi pe care le combini cu gustările.

Alege alimente care te pun la treabă

Când nu poţi renunţa la ronţăit, optează pentru acele gustări pentru care trebuie să depun puţin efort să le mănânci. Taie un morcov în formă de beţişoare sau alege fistic, seminţe în coajă, fără sare, cireşe şi sigur îţi va lua mai mult timp să le cureţi pentru a le consuma decât orice altceva. În acest fel, vei fi mai atentă şi la ceea ce mănânci.

Descoperă cauza şi anuleaz-o

De cele mai multe ori, ronţătitul este un obicei care apare ca urmare a unor emoţii negative sau a unor stări precum singurătatea, plictiseala, stresul. Dacă ai o treabă presantă de realizat la serviciu sau trebuie să răspunzi la un email neplăcut, este posibil să cauţi o amânare şi puţină energie într-o punguţă foşnăitoare. Observă-ţi stările şi caută o altă ieşire, excluzând alimentele. Este dificil, mai ales dacă ai mâncat toată viaţa pe fond emoţional, şi vei avea nevoie de multă voinţă şi exerciţiu. Însă a afla cum să faci faţă emoţiilor negative fără a folosi alimentele este un pas foarte important în păstrarea unei siluete frumoase şi a unui corp sănătos.

@shutterstock