Unii dintre cei mai de succes şi creativi oameni şi-au făcut cel mai bine treaba… într-o cafenea. Pablo Picasso, JK Rowling, Simone de Beauvoir şi Jean-Paul Sartre, Bob Dylan sunt doar câteva nume pe lista celor care şi-au exploatat imaginaţia la maximum într-o cafenea, scrie BBC.com

Există multe feluri în care aceste localuri, mai mici sau mai mari, ne apasă pe butoanele creativităţii diferit faţă de mediul de acasă sau de la locul de muncă. Sunt oameni de ştiinţă care ne sugerează că acel amestec de zgomot, mulţimi de oameni şi varietate vizuală, ne pot distrage atenţia eficient încât să devenim mai creativi şi mai productivi. 

Ce spun studiile despre zgomot sau mulţimile de oameni 

Probabil, sunt persoane care, odată ce ajung la locul de muncă sau chiar şi în mediul de acasă, îşi pun căştile în urechi. Cu toate acestea, oamenii de ştiinţă spun că zgomotul de fond poate aduce beneficii laturii noastre creative. 

Un studiu publicat în 2012, în Journal of Consumer Research, a arătat că un nivel scăzut până la moderat de zgomot ambiental, aşa cum se întâmplă într-o cafenea, poate creşte eficient productivitatea. Ideea este că, dacă suntem foarte uşor distraşi de către stimulii ambientali, acest lucru ne stimulează capacitatea de gândire abstractă, ceea ce poate duce la generarea de idei mai creative.

Cercetătorii unui alt studiu publicat în 2019 ne sugerează că o cantitate potrivită de zgomot ne ajută simţurile şi ne poate îmbunătăţi luarea deciziilor. Cu alte cuvinte, muzica lentă de pe fundal, conversaţiile uşoare din jur, sunetul linguriţei învârtite într-o cafea, toate acestea nu sunt atât de grave pe cât ne-am imagina. 

De altfel, faptul că suntem înconjuraţi într-o cafenea de oameni care fac acelaşi lucru ca şi noi, ne face să devenim mult mai motivaţi. Un studiu din 2016 susţine ideea că persoana de lângă noi care depune efort în a-şi duce sarcina la bun sfârşit ne determină să facem la fel. 

Diversitatea imaginilor 

Ceea ce ne poate face munca de acasă mai dificilă este faptul că stăm ore întregi pe acelaşi scaun şi ne uităm ocazional la aceiaşi patru pereţi. Specialiştii spun că modul în care este decorat biroul are un efect asupra procesului nostru de gândire. O cafenea, spre exemplu, are în general stimuli vizuali variaţi şi dinamici.

Chiar dacă ne aflăm la distanţă faţă de ceilalţi clienţi şi lucrăm doar în faţa laptopului nostru, în jur imaginile sunt dinamice: oamenii vin şi pleacă, lumina zilei de schimbă, aromele de cafea şi de mâncare sunt diverse ş.a. De altfel, nu toate localurile sunt potrivite pentru productivitate. Diferenţa dintre o cafenea şi un bar constă în nivelul de zgomot sau conversaţiile dintre clienţi. 

FOTO Shutterstock.com