Sunt notele din catalog „oglinda” fidelă a pregătirii şcolare? Părinţiişi-au pus nu o dată această întrebare,pentru că notele dau „undăverde” pentru treptele superioare de învăţământ şi de aceea devin omiză controversată.

Evaluare obiectivă?

De unde vine suspiciunea că nota nu este o evaluare obiectivă? Poatedin faptul că şcoala este nu numai obiectul unor transformăribinevenite,ci şi subiectul unor suspiciuni legate de medii şi exameneluate pe nedrept,profesori corupţi,diplome cumpărate...

Şi totuşi sistemul produce an de an şi candidaţi competitivi,vârfuricapabile de performanţe uimitoare. Să priveşti numai jumătatea plină apaharului sau să o critici doar pe cea goală? Care să fie atitudineacorectă a miilor de părinţi preocupaţi de calitatea pregătirii şcolarea copiiilor lor?

Ce valoare are nota?

Sunt momente când nota devine brusc o ţintă importantă,poate maiimportantă decât adevărul pe care îl exprimă. Unul dintre acestea estefinalul gimaziului,când notele la testele unice trimit elevii la liceemai bune sau mai slabe.

Altul este admiterea la facultate,când poţi deveni student doar pebaza notelor de la bacalaureat. Teoretic,nimic rău. Practic,răsfoindpresa ultimilor cinci ani,dai peste scandalurile „subiectelor”,aldiplomelor,al notelor... O imagine deloc încurajatoare despreobiectivitatea cu care este evaluată calitatea pregătirii.

Universitatea, o destinaţie cu bilet plătit?

Recentul scandal al „Universităţilor de 0 stele” repune pe tapetaceastă discuţie. Oricâte exagerări ar cuprinde,un lucru e sigur:nicio universitate din România nu este de cinci stele,în uneleuniversităţi diplomele se cumpără,studenţii nici nu trec pe lacursuri,iar profesorii nu au pregătirea necesară. Din 46 deuniversităţi analizate doar 3 au „patru stele”,7 abia au trecutbaremul pentru „trei stele”. Restul au mari probleme.

Bacalaureatul, proba de foc?

Miruna Iancu,mama unei eleve de la Liceul „Iulia Haşdeu” din Bucureşticonsideră că:„Bacul nu este un examen în adevăratul sens alcuvântului. Un examen care te cântăreşte cu precizie electronică. Fiicamea îl va lua fără probleme. Mai greu este cu facultatea. Îşi doreştesă intre la Relaţii Publice,iar pentru asta liceul nu a pregătit-odecât 50 la sută. Restul a fost contra cost,şcoala de acasă”. Aceeaşimamă mărturiseşte că şi-ar dori ca fiica ei să intre la o facultate destat:„Acolo se face carte. Nu vreau să-i cumpăr diploma“.

Adevărul despre Bac

Anul trecut, mai mult de jumătate din absolvenţii de liceu au avut medii peste 8 la Bac. Să recunoaştem, un astfel de rezultat e demn deCartea Recordurilor. Din păcate, scorul nu reflectă realitatea ,dar media Bacului devine extrem de importantă la admiterea în facultate. În aceste condiţii ,te întrebi cât de valabil mai este proverbul „Ai carte, ai parte!”. Poate că ar trebui reactualizat.