Nu te-ai simţit niciodată subapreciată şi lipsită de încredere? În ciuda realizărilor,îţi trec prin minte nişte gânduri care te fac să stai mai mult acasă,să-ţi fie frică să ieşi,să întâlneşti oameni noi pentru că nu te simţi destul de pregătită sau apare nesiguranţa,care este cea mai prezentă în astfel de situaţii.

Iată care sunt cele 3 comune forme ale nesiguranţei şi cum să scapi de ele:

1. Nesiguranţa bazată pe nerespect sau respingere

Evenimentele recente din viaţa noastră pot afecta foarte mult starea de spirit şi modul în care gândim despre noi. Cercetările privind fericirea sugerează că până la 40 % din coeficientul nostru de fericire se bazează pe evenimente recente. Cel mai mare contribuabil negativ al fericirii este sfârşitul unei relaţii,urmat de decedarea unuia dintre soţi,pierderea locului de muncă,şi veşti negative legate de sănătate. Deoarece nefericirea influenţează stima de sine,eşecul şi respingerea pot contribui la dublarea neîncrederii. Respingerea conduce în mod inevitabil la apariţia de gânduri negative,la fel se întâmplă şi cu pierderea stimei de sine.

Iată câteva instrumente pe care le poţi folosi în depăşirea nesiguranţei:

-Lasă timpul să vindece şi să se adapteze la noua normalitate;

-Ieşi în lume,trăieşte-ţi viaţa,fii curioasă;

-Distrează-te cu prietenii şi familia;

-Obţine feedback de la oamenii de încredere;

-Perseverează şi păstrează-ţi obiectivele;

-Încearcă o strategie diferită.

2. Lipsa de încredere din cauza anxietăţii sociale

Multe persoane experimentează o lipsă de încredere în societate,la evenimente cum sunt petrecerile,reuniunile de familie,interviurile şi întâlnirile. Frica de a fi evaluată de către alţii te poate duce la anxietate şi la pierderea încrederii. Ca urmare,s-ar putea evita situaţiile sociale,experienţa anxietăţii,atunci când anticipează evenimente sociale şi când apare nesiguranţa. Experienţele din trecut pot hrăni sentimentul de apartenenţă,te fac să nu te simţi importantă,sau pur şi simplu nu eşti suficient de bună. Oamenilor le pasă mult de ce spun cei din jur şi pun la suflet. Nu ar trebui să mai facem asta pentru că duce la apariţia lipsei de stimă şi să apare sentimentul de anxietate.

Iată câteva instrumente pe care le poţi folosi în depăşirea nesiguranţei:

-Vorbeşte cu tine. Aminteşte-ţi cât eşti de bună,ce prietenă bună eşti;

-Pregăteşte-te în avans. Gândeşte-te la lucrurile despre care poţi vorbi la evenimente,despre filme,hobby-uri sau familie;

-Evitarea evenimentelor sociale fac mai mult rău. Mergi la toate petrecerile,chiar dacă eşti nervoasă şi nu ai chef să ieşi. Astfel va scădea anxietatea;

-Stabileşte un obiectiv limitat,aflarea despre locuri de muncă sau alte hobby-uri;

3. Nesiguranţa motivată de perfecţionism

Unele persoane au standarde ridicate pentru tot ceea ce fac. Ai dori să ai un loc de muncă mai bun,să ai o siluetă perfectă,să ai un apartament mai frumos decorat,şi să ai partenerul ideal. Din păcate,viaţa nu ne oferă ceea ce vrem. Putem avea parte de opusul a ceea ce ne dorim. Dacă suntem în mod constant dezamăgite că nimic nu este aşa cum vrem,va începe să apară nesiguranţa. Alte aspecte ale perfecţionismului pot fi nesănătoase. Îngrijorarea poate duce la depresie şi anxietate,tulburări de alimentaţie sau oboseală cronică.  

Iată câteva instrumente pe care le poţi folosi în combaterea perfecţionismului:

-Încearcă să te evaluezi în funcţie de cât efort ai depus,care este controlabil,mai degrabă decât rezultatul,şi care este dependent de factorii externi;

-Gândeşte-te la energia depusă la locul de muncă,dacă chiar merită sau nu;

-Perfecţionismul se bazează adesea pe gândire,aşa că încearcă să găseşti răspunsurile corecte. Există un mod mai plin de compasiune sau înţelegere pentru a vizualiza o situaţie. Ia circumstanţele în considerare atunci când te evaluezi.

-Perfecţioniştii au adesea condiţionată ideea de sine. Poţi învăţa să te iubeşti mai mult,să-ţi vezi calităţile.