"Maşinuţa e doar a mea!"

Până la vârsta de şase ani,copiii au propriul univers şi un simţ al proprietăţii foarte dezvoltat. La vârste mici,certurile izbucnesc din te miri ce:spre exemplu,cel mare nu-l lasă pe cel mic să se joace cu maşinuţa lui preferată,pentru că este „doar a lui”.

Gelozia fratelui mai mare faţă de cel mic poate fi,de asemenea,motiv de conflict între cei doi.

Cum îi ajuţi.Începe prin a le spune că jucăriile sunt ale amândurora şi învaţă-i să facă schimb sau să le folosească pe rând. Dacă niciunul nu cedează şi continuă să se certe pe jucărie,atunci „mărul discordiei” trebuie să dispară.

Distrage-le atenţia,propunându-le o altă activitate,în care te poţi implica şi tu. Este important pentru ei să simtă că le acorzi atenţie în mod egal şi că nu ai un „preferat”. Astfel,se vor mai linişti apele.

"Nu mă lasă să-mi fac temele"

Pe măsură ce cresc,motivele de conflict se schimbă. Unul îşi face temele,iar celălalt vrea să se joace de-a şcoala în aceeaşi cameră. Au preferinţe diferite,fiindcă personalităţile lor se conturează diferit şi nu-i de mirare că se tot ciondănesc.

Cum îi ajuţi.Le poţi propune să stea temporar în camere separate,unde să facă fiecare ce doreşte. Dacă sunt pe punctul de a se lovi,desparte-i cu calm,fără să cauţi vinovatul şi victima.

Arată-le că-i înţelegi:„Observ că sunteţi furioşi amândoi. Ce-ar fi să vă liniştiţi un pic?”. Apoi ascultă-i pe fiecare în parte şi ajută-i să rezolve problema.

"Iar mi-a purtat hainele"

„Ai intrat în camera mea când nu eram acasă” ori „Te-ai îmbrăcat cu bluza mea preferată fără să-mi ceri voie” sunt replici clasice,care duc la certuri aprinse între fraţii de vârste mai mari. Acum nu prea mai ţine nici să le iei „mărul discordiei” şi nici să-i trimiţi în camere separate.Ce-i de făcut ca să-i aduci pe calea împăcării?

Cum îi ajuţi.Dă-le de înţeles că sunt capabili să treacă singuri peste ceartă. Este bine să nu te implici foarte mult,fiindcă vei fi tentată să ţii partea unuia sau altuia şi să adânceşti conflictul. Spune-le:„Am încredere în voi că puteţi rezolva singuri problema”şi propune-le să stabilească nişte reguli pe care să le respecte pe viitor.