Cum combaţi natural problemele digestive

Turmericul previne îngrăşarea ficatului

În afară de curcumină, turmericul mai conţine, în concentraţii semnificative, fier, mangan şi potasiu. Turmericul este, de asemenea, o sursă importantă de antioxidanţi şi este de ajutor în prevenirea acumulării de grăsimi la nivelul ficatului, ceea ce ar putea duce la steatoza hepatică. Pe lângă atenţia sporită pe care trebuie să o acorzi alimentaţiei, dacă ai probleme de acest tip, poţi folosi pudra de turmeric ca remediu natural pentru eliminarea depozitelor de grăsime, preparând-o astfel: pune 500 ml de apă la fiert, adaugă o linguriţă de pudră de turmeric şi lasă să fiarbă amestecul10 minute. După ce s-a răcit ceaiul, strecoară-l şi bea câte o cană cu ceai pe zi.

 

Argila, pansament gastric

Datorită proprietăţilor sale cicatrizante, dar şi componentelor sale care neutralizează excesul de acid clorhidric din stomac, argila poate trata gastrita cu succes. O afecţiune foarte răspândită în ziua de astăzi, gastrita este cauzată de stresul cotidian şi alimentaţia nepotrivită. Pentru a combate simptomele neplăcute ale acestei afecţiuni urmează 21 de zile tratamentul cu argilă. Amestecă două linguriţe cu pulbere de argilă cu 100 ml de apă şi lasă să se dizolve. Înainte de masă, ia câte o linguriţă din amestec cu un pahar de apă.

 

Muşeţelul combate refluxul gastroesofagian

Cu un efect cicatrizant, antispastic şi antiinflamator, muşeţelul este un aliat puternic împotriva refluxului gastroesofagian, afecţiune care se manifestă prin simptome precum arsuri, eructaţii (râgâieli), regurgitaţii şi senzaţie de arsură în piept. Ceaiul de muşeţel diminuează inflamaţia de la nivelul mucoasei tubului digestiv şi, totodată, îmbunătăţeşte digestia. Preapară ceaiul dintr-o linguriţă de plantă pe care o adaugi peste 250 ml de apă clocotită. Lasă la infuzat cinci minute, apoi strecoară. Bea câte trei căni cu ceai pe zi, între mese.

Citeşte şi: Plante care te scapă de indigestie

Chimenul, calmează colonul iritabil

Având efecte spasmolitice şi antiinflamatoare intestinale puternice, chimenul ajută la echilibrarea florei intestinale şi, totodată, combate simptomele pe care le dă sindromul colonului iritabil (dureri abdominale intense, scaune neregulate şi balonări). Aceste simptome pot fi atenuate şi ţinute sub control prin urmarea unui regim alimentar strict şi, secundar, prin urmarea unui tratament cu ceai de chimen. Ceaiul se face dintr-o linguriţă cu seminţe de chimen şi din 200 ml apă clocotită. Bea trei căni pe zi, după mesele principale, vreme de patru săptămâni.

 

Menta, eficientă în caz de bilă leneşă

Cunoscută în popor şi sub denumirea de izmă bună, menta contribuie la funcţionarea normală a tractului digestiv şi ajută în caz de bilă leneşă, stimulând secreţia şi eliminarea bilei. Simptomele bilei leneşe sunt reprezentate de durere în partea dreaptă sub coaste, balonare, greaţă, vărsături şi gust amar. Pentru atenuarea acestor simptome, prepară o infuzie dintr-o linguriţă de mentă uscată şi din 250 ml de apă clocotită. Lasă la infuzat 30 de minute, apoi strecoară ceaiul. Bea câte trei căni pe zi.

Sfatul specialistului

Teodora Necula, nutriţionist

Centrul AKT Medical, Bucureşti

 

Consumul  excesiv de alimente bogate în grăsimi, de dulciuri, de băuturi acidulate sau alcoolice ne pot provoca disconfort gastric. Persoanelor cu  ficat gras dau bilă leneşă, le recomand silimarină, cu efect de stimulare a producţiei de bilă. Silimarina este, de asemenea, şi un protector hepatic puternic.

La modul general, pentru a avea o digestie uşoară, este bine să: 

  • optaţi pentru mese mici şi dese. Este indicat să luaţi zilnic cinci mese mai mici în loc de două-trei foarte consistente, care blochează sistemul digestiv;
  • mestecaţi bine fiecare înghiţitură şi mâncaţi încet. Nu uitaţi că digestia începe chiar din cavitatea bucală;
  • evitaţi consumul de apă în timpul mesei şi imediat după masă, deoarece poate duce la diluarea sucului gastric şi la creşterea glicemiei;
  • pentru îmbunătăţirea digestiei propuneţi-vă să consumaţi la fiecare masă o salată de crudităţi sau de murături. Consumul de legume este foarte important şi este recomandat ca acestea să fie consumate, în special, în stare crudă;
  • fructele, se consumă în prima parte a zilei, ca masă separată şi nu ca desert.