Dacă, în ţările în curs de dezvoltare, peste 40% din risipa alimentară se produce după recoltare şi în timpul procesării, în ţările industrializate, peste 40% din risipa alimentară apare la nivelul vânzărilor cu amănuntul şi la consumatori. 

Iată câteva sfaturi pentru a evita risipa alimentară şi pentru a face economii.

Planifică-ţi mesele principale în avans

Pentru a evita risipa alimentară, este important să-ţi planifici mesele principale ale zilei. Începe prin a face o listă cu alimentele rămase în dulapuri şi în frigider şi creează meniuri pe baza acestor produse. Chiar dacă poate părea obositor, economia de timp şi de bani te vor convinge rapid!

Transformă resturile de mâncare

Cu puţină imaginaţie, poţi crea reţete delicioase cu mâncarea ce ţi-a rămas. Foloseşte pâinea uscată ca să faci pesmet, brânza pentru a decora o salată, restul de legume din garnitură la o omletă, friptura rece în sendvişuri etc.

Depozitează alimentele corespunzător în frigider

Ca să păstrezi mâncarea mai mult timp, este important să-i cunoşti locul în frigider. Asigură-te că pui în faţă, la îndemână, produsele care vor expira în curând, astfel încât să le poţi consuma rapid. Carnea şi peştele trebuie să stea în cea mai rece parte a frigiderului, adică pe raftul de jos. Produsele lactate trebuie aşezate pe rafturile din mijloc.

Ţine cont de datele de expirare

Există două tipuri de termene de valabilitate când vine vorba despre produsele alimentare. „A se consuma de preferinţă înainte de“ se referă la data până la care se estimează că produsul alimentar îşi păstrează calitatea. Poate fi consumat în siguranţă şi după depăşirea datei cu condiţia să fie depozitat corespunzător (produse congelate, uscate, conserve). Eticheta „a se consuma până la“ se referă la data până la care produsul alimentar poate fi consumat fără riscuri. Nu trebuie consumat niciodată după data înscrisă pe etichetă. Aici avem în vedere carnea proaspătă, peştele proaspăt, lactatele etc.

FOTO Shutterstock