În primul rând trebuie să menţionăm că studiile demonstrează că este mai bine ca un copil să înceapă de mic studiul unei limbi străine. Însă ce înseamnă „de mic”? Unii experţi spun că abilităţile unui individ de a asimila o nouă limbă ating potenţialul maxim la vârsta preşcolară - în jur de 6 ani. Sunt voci care spun că aceste abilităţi se pot extinde chiar şi pe perioada pubertăţii. Un lucru este însă clar: după ce trecem de pubertate, se pare că acestea se diminuează.

De ce să înveţe copilul o limbă străină la vârstă preşcolară?

Dacă ai fi pus această întrebare acum 10 ani să spunem, prietenii s-ar fi uitat la tine ca la un extraterestru. Era ceva de neconceput ca un copil atât de mic să înceapă studiul unei limbi străine. Asta pentru că, spuneau criticii, cum ar putea asimila un nou limbaj, dacă nu vorbesc fluent nici măcar româna? Azi, însă, cercetări extinse demonstrează exact contrariul.

De exemplu, un studiu făcut de Universitatea Harvard a scos la iveală faptul că flexibilitatea intelectuală, creativitatea şi abilităţile de a gândi critic - abilităţi importante pentru orice individ care îşi doreşte să funcţioneze optim în societatea modernă - sunt cultivate atunci când învaţă o limbă străină la o vârstă fragedă. Anii preşcolari, în special primii ani de viaţă, sunt consideraţi vitali în dezvoltarea individuală. La această vârstă fragedă se construiesc fundaţiile atitudinii, gândirii şi procesului de învăţare. Cu alte cuvinte, la vârsta preşcolară, copii au o abilitate naturală de a asimila informaţii noi, care rămân cu ei toată viaţa, de altfel.

Profită aşadar de această abilitate a copilului tău şi încurajează-l să înveţe o limbă străină. Nu este o povară pentru puşti: potrivit studiilor, învăţarea unei limbi străine este la fel de facilă la această vârstă ca învăţarea limbii române, nativă. Poţi începe cu engleza - este, trebuie să recunoaştem, limba universală. Va avea nevoie de ea orice drum şi-ar alege în viaţă. Este uşoară, cu o gramatică dintre cele mai simple, perfectă pentru o primă limbă străină. Mai mult, există o mulţime de cursuri extraşcolare de engleză pentru preşcolari, cum sunt acestea. Ai de unde alege!

În plus, explică psihologii, informaţiile pe care le dobândim în copilărie, printre care şi limbile pe care le învăţăm, se dezvoltă constant pe parcursul vieţii. Mai mult, 50% din abilitatea de a învăţa se dezvoltă până la vârsta de 4 ani. Încă 30% până la 8 ani. Acesta este motivul pentru care preşcolarii trebuie încurajaţi să înveţe o limbă străină.

Pe de altă parte, asta nu înseamnă că 80% din cunoştinţele unui individ sau inteligenţa acestuia se formează până la vârsta de 8 ani. Înseamnă doar că până la aceasta bornă din viaţă construim cu uşurinţă bazele cunoaşterii.

Ca să vă dăm un exemplu concret, o educatoare de la Moreton First Prep School, din Marea Britanie, a explicat cum copiii de 3 ani înscrişi la această şcoală învaţă, pe lângă engleza nativă, franceza. Şi asta prin intermediul unor activităţi amuzante, a muzicii şi a poveştilor. Însă nu este totul: preşcolarii de aici învaţă cu uşurinţă şi chineza, prin intermediul jocurilor. Şi dacă nu era de ajuns, interacţionează şi cu o profesoară de limba spaniolă, care îi supraveghează în timp ce se joacă. Sunt expuşi, aşadar, zi de azi, la patru limbi diferite, pe care ajung să le cunoască prin joc şi cântec.

Oricât de incredibil ar suna, cei mici nici măcar nu realizează că învaţă trei limbi străine, pe lângă engleza nativă. De ce? Pentru că studiile arată că puştii de vârstă preşcolară pot asimila mai bine şi mai rapid pronunţia dintr-o limbă străină şi pot recrea mai bine sunete noi, spre deosebire de un adult. Iar mintea lor poate asimila trei limbi străine deodată pentru că nu este supraîncărcată de informaţii, un fenomen care intervine mai târziu în viaţă. Aşa că, de ce nu ar putea face şi copilul tău, vorbitor nativ de română, la fel cu engleza? Mai ales că va avea nevoie de ea mai târziu în viaţă, fie că vrea sau nu.

Nu în ultimul rând, un studiu efectuat de directorul laboratorului de neuroştiinţă cognitivă al Dartmouth College a demonstrat că după adolescenţă creierul se schimbă atât de mult încât este foarte dificil, dacă nu imposibil, pentru un adult să înveţe o limbă străină. Asta nu înseamnă că adulţii nu pot învăţa o altă limbă. Înseamnă că procesul va fi unul mult mai anevoios, pentru că mecanismele care ne ajută să asimilăm limbaje noi nu mai sunt aceleaşi ca la vârsta de 2-5 ani.

Câte limbi străine vorbeşte copilul tău? Este fluent măcar în engleză? Va avea nevoie de ea ca de aer dacă îşi doreşte o carieră de succes!

Sursă foto: Pexels.com