Potrivit experţilor de la Harvard, o expunere la soare între 10 şi 15 minute, de câteva ori pe săptămâna, fără a utiliza protecţie solară, este suficientă pentru asimilarea cantităţii necesare de vitamina D pentru o săptămâna. Citeşte AICI mai mult despre importanţa vitaminei D în organism.

În sarcină însă, lucrurile stau puţin diferit. Deşi nu este interzis să stai la soare atunci când eşti însărcinată, există câteva reguli pe care trebuie să le respecţi pentru a nu pune în pericol sănătatea bebeluşului.

Aşadar, femeia gravidă poate sta la plajă, dar cu măsură şi respectând anumite intervale orare. Expunerea la soare se poate face dimineaţă şi după-amiază, nu în mijlocul zilei, timp de 10-15 minute pe zi, potrivit medicului dermatolog Oana Spânu. 

Totodată, este extrem de important că graviduţa să se dea cu produse de fotoprotecţie destinate tenului sensibil, cu un factor de protecţie ridicat, pentru a nu riscă alergii, afecţiuni de tip melasma şi pentru a proteja pielea şi aluniţele. Pentru expunerea la soare în timpul sarcinii, poţi folosi şi o crema de protecţie pentru copii.

Totodată, pe timpul verii, femeile însărcinate nu ar trebui să iasă din casă fără ochelari de soare şi pălărie.

Riscurile expunerii la soare pe timpul sarcinii

Pe de altă parte, expunerea prelungită la soare în sarcină, fără să ţii cont de regulile de mai sus, te poate supune atât pe tine, cât şi pe bebeluşul din burtică, unor riscuri destul de ridicate.

1. Degradarea acidului folic

Un studiu publicat într-o ediţie din 2005 a constatat că după expunerea la radiaţiile UV apare degradarea acidului folic. Deoarece acidul folic este necesar pentru creşterea şi dezvoltarea copilului, acesta prezintă un argument solid pentru a rămâne departe de razele soarelui în timpul sarcinii.

„Lipsa acidului folic determina uneori deformări fizice. Obţinerea suficientă a acidului folic este deosebit de importantă în timpul primului trimestru. În timp ce legătură dintre expunerea la lumina solară şi rănirea fătului nu este complet dovedită, rămânerea în afară soarelui şi protejarea corpului este o decizie înţeleaptă în primele luni de sarcină”, explică Dr. Silviu Istoc, medic obstetrica-ginecologie.

2. Supraîncplzirea corpului

Un alt factor care este considerat nociv pentru sarcina este supraîncălzirea corpului din cauza expunerii la soare. Supraîncălzirea poate duce la deshidratare şi de asemenea face copilul să se simtă inconfortabil. Dacă temperatura corpului mamei depăşeşte limitele normale, are febra sau a stat la plajă foarte mult, poate ridică temperatura fătului şi acest lucru poate provoca leziuni ale creierului bebeluşului nenăscut.

Citeşte şi: Care sunt cele mai mari riscuri care pot apărea în sarcină

3. Pigmentarea excesivă a pielii

În timpul sarcinii, corpul produce un exces de hormoni. Melasma, cunoscută şi sub numele de masca de sarcină, apare atunci când zona de deasupra buzei devine hiper-pigmentată. Deşi după sarcina, aspectul se estompează, expunerea la soare poate întunecă aceste zone, făcându-le mai vizibile. 

Totodată, expunerea la soare şi supraîncălzirea sunt asociate cu greaţă, ameţeli şi chiar malformaţii fizice la copilul în creştere.

Recomandări pentru femeile însărcinate care se expun la soare:

  • Evita intervalul orar 10-16 – fă tot posibilul să nu stai în bătaia razelor de soare în intervalul orar 10-16, atunci când temperaturile sunt mai ridicate decât în orice altă perioada a zilei, iar nivelul de radiaţii atinge cote maxime.
  • Adăposteşte-te la umbră sau întră intr-un spaţiu ventilat dacă te simţi ameţită, ai greţuri ori te simţi foarte obosită.
  • Lotiunea de plajă cu factor de protecţie de cel puţîn 30, precum şi hainele din materiale naturale trebuie să fie indispensabile femeilor gravide dacă se expun la soare pe timp de vara. Reaplicarea cremei cu factor de protecţie trebuie să fie făcută o dată la 2 ore, dar şi după fiecare sesiune de înot.
  • Căldură excesivă te va deshidrata şi atât tu, cât şi fătul, veţi avea de suferit de pe urmă acestei deshidratari. Consumă multă apă atunci când te expui razelor soarelui, dar şi fructe bogate în conţinutul de apă precum pepenele, nectarinele sau prunele.

 

 

Sursă: doc.ro, totuldespremame.ro, qbebe.ro, itsybitsy.ro