Notele bune de la şcoală nu garantează succesul unui elev

1 71088 original jpg jpeg

Notele de 10 nu indică adevăratul potenţial pe care îl are un elev, ci îl obligă pe copil să rămână între graniţele unui sistem social derutant, care-i poate opri creativitatea, inventivitatea sau punctele forte, consideră psihologul Alexandru Pleşea.

S-a  demonstrat ştiinţific că nota 10 nu scoate în evidenţă genialitatea unui copil,ci doar arată gradul ridicat de adeziunea la un set de cunoştinţe standardizate,impuse de sistemul de învăţământ.

 “Cunoaştem cu toţii foarte multe exemple de elevi de nivel mediu sau cu note slabe la învăţătură,dar care au demonstrat,mai ales după terminarea şcolii,că pot fi genii în orice alt domeniu de activitate. Genialitatea lor a ieşit la iveală abia după ce aceştia au părăsit graniţele sau standardele impuse de mediul academic,deoarece au putut gândi singuri,şi-au dat voie să fie creativi”,afirmă psihologul Pleşea.

Calificativele produc obişnuinţe mentale

Psihologul  Alexandru Pleşea  consideră că odată adoptat conformismul şi respins în totalitatea ideea de creativitate,elevul va îmbrăţisa acest sistem de valori şi în perioada maturităţii. În plus,această perioadă reprezintă terminarea bucuriei şi creaţiei,iar sistemul de educaţie actual produce maturitate,concurenţă sau responsabilitate prea mare,încă de la vârste fragede.

“Educaţia înseamnă să dezvolţi învăţarea cât şi dezvăţarea. Notele care se dau la şcoală conduc personalitatea unui copil către referinţa la cum este bine sau nu,să fie în societate. Părinţii,cât şi profesorii au nevoie să instruiască viitorul unui copil prin modelele lor personale. Un profesor sau un părinte care nu şi-a definit o armonie şi o stare interioară sănătoasă,nu poate oferi mai departe decât cunoaştere. Copii,cât si adulţii,au nevoie de înţelegere,şi mai puţin de cunoaştere. Înţelegerea se face prin jocuri,experienţă practică,călatorii,discuţii deschise”,menţioneză psihologul Alexandru Pleşea.

În opinia acestuia,creaţia şi inovaţia la un copil se dezvoltă armonios prin exemplul personal al educatorului,şi mai puţin prin note.

“Notele sau calificativele produc obişnuinţe mentale,standardizare şi constrângere prin raport cu sistemul actual. Adaugând ingredintele:dragostea,încurajările,joaca,răbdarea,atenţia,îi pot duce pe cei mici către voioşie,gânduri de creaţie,fericire interioră şi dezvoltare armonioasă”,conchide psihologul Alexandru Pleşea.