Peste 70.000 de virusuri necunoscute identificate în microbiomul din intestinul uman. Care este rolul lor

1 shutterstock 594726947 jpg jpeg

Oamenii de ştiinţă au descoperit peste 70.000 de virusuri neştiute anterior în intestinul uman. Acestea infectează bacteriile care trăiesc în acelaşi mediu. Nu se cunosc efectele pe care aceste virusuri le au asupra organismului uman.

Microbiomul uman este alcătuit dintr-o varietate de microorganisme precum bacteriile şi virusurile, majoritatea acestora fiind prezente în tractul digestiv. Microbiomul are funcţii precum dezvoltarea imunităţii, apărarea organismului faţă de agenţii patogeni, sinteza vitaminelor etc. Numeroase cercetări asociază dezechilibrele de la nivelul microbiomului cu prezenţa unor boli ale ficatului, cu alergiile sau cu obezitatea.

Până în prezent, studiile s-au concentrat asupra bacteriilor, întrucât sunt mai uşor de detectat. O cercetare recentă publicată în jurnalul „Cell” a folosit metagenomica pentru a identifica virusurile din microbiom. Metoda presupune analiza totalităţii materialului genetic al unei comunităţi de microbi. Au fost studiate peste 28.000 de mostre de microbiom de la voluntari provenind din 28 de ţări.

Procesul a ajutat la identificarea genomurilor complete pentru peste 140.000 de specii de virusuri din intestinul uman. Cu toate că în acest mediu trăiesc numeroase tipuri de virusuri, oamenii de ştiinţă şi-au concentrat atenţia asupra celor care infectează bacteriile, virusurile bacteriofage. Acestea ar fi implicate în transmiterea spre gazdele lor bacteriene a unor trăsături şi caracteristici, influenţând modul în care evoluează aceste bacterii.