Riscul unei boli infecţioase

Prima măsură pe care trebuie să o iei imediat ce observi o anomalie în buna funcţionare a corpului este aceea de a-ţi consulta medicul. Acesta este singurul în măsură să pună un diagnostic, având în vedere istoricul tău medical, obiceiurile alimentare, eventualele tratamente pe care le urmezi, stilul de viaţă sau pur şi simplu schimbările semnificative în viaţa cotidiană. El poate să stabilească dacă originea amenoreei este infecţioasă sau genetică şi, prin urmare, să te direcţioneze către un tratament adecvat sau analize aprofundate.

Stresul

Stresul se numără printre cei mai puternici factori care influenţează creierul şi producţia de hormoni, iar menstruaţia depinde de activitatea hormonală. În cazul amenoreei pe fond de stres, va trebui să găseşti o strategie de relaxare pe termen lung. Desigur, acest lucru este mai uşor de spus decât de făcut, dar există o varietate de tehnici de relaxare, masaj, uleiuri esenţiale, meditaţie, sport sau orice alte practici ţi se potrivesc.

Activităţile sportive

Practicarea regulată a unui sport este întotdeauna benefică pentru corp. Cu toate acestea, activităţile sportive prea intense, la nivel de performanţă, pot determina absenţa ciclului menstrual. Trebuie să ai grijă şi la dietele adesea prea stricte care pot fi asociate cu practicarea unui anumit sport. Prin urmare, fă sport, dar fără a te epuiza.

Alimentaţia

Modificările bruşte de greutate pot afecta temporar organismul. În urma unei creşteri sau scăderi accentuate a nivelului ţesutului adipos se poate ajunge la amenoree. Anorexia cronică sau temporară şi bulimia determină adesea dispariţia menstruaţiei. Motivul este acela că un dezechilibru al nivelului de ţesut adipos influenţează capacitatea organismului de a produce hormonul care declanşează menstruaţia, anume estrogenul.

Unele alimente consumate în mod regulat în perioadele de tulburări ale ciclului menstrual pot duce la reechilibrarea organismului. Dar cel mai important este să ai în general o alimentaţie sănătoasă şi echilibrată. Dacă mănânci prea mult sau insuficient, acest lucru poate avea un impact negativ asupra ciclului menstrual. Corpul are nevoie de un echilibru, care vine şi din alimentaţie:

  • Alimentele bogate în fier: amenoreea poate fi cauzată de un deficit de fier, care ar trebui, prin urmare, compensat. Lintea, pătrunjelul şi alte surse alimentare de fier, precum scoicile şi stridiile, trebuie să fie favorizate.
  • Fructe şi legume: fac parte din acea dietă sănătoasă şi echilibrată care poate susţine organismul în toate funcţiile sale.
  • Surse de grăsime vegetală: evită grăsimile animale, care sunt adesea nesănătoase şi dificil de digerat. Optează, în schimb, pentru fructe oleaginoase, precum nucile şi migdalele, uleiul de măsline şi seminţele de in.

Fitoterapie

Pentru a declanşa menstruaţia, se poate face apel şi la plantele medicinale.

  • Rădăcina de angelica (Angelica officinalis) este bogată în estrogeni vegetali, numiţi fitoestrogeni, şi permite stimularea ciclului menstrual.
  • Turmericul poate să stimuleze ciclul menstrual, dar este şi util în calmarea durerilor asociate acestuia.
  • Mielăreaua (Vitex agnus castus sau fructul castităţii) este util în toate simptomele legate de menopauză, menstruaţie neregulată sau amenoree.
  • Salvia este una dintre cele mai eficiente plante pentru creşterea producţiei de estrogen.
  • Floarea-pasiunii (Passiflora) este folositoare pentru tratarea amenoreei provocate de stres sau suprasolicitare, pentru că are proprietăţi calmante. Alte ierburi, precum păducelul sau valeriana, contribuie la un efect relaxant, care poate duce la revenirea menstruaţiei.

Înainte de a merge la medic, analizează-ţi cu atenţie obiceiurile şi stilul de viaţă. De exemplu, dacă iei contraceptive, citeşte instrucţiunile şi întreabă-ţi medicul ginecolog dacă acel tratament poate duce la amenoree sau ciclu menstrual neregulat. Orice modificare în stilul de viaţă poate fi importantă, aşa că mergi la medic cu lecţiile făcute.

FOTO Shutterstock