Şi tu îţi poţi face un blog. Iată paşii de urmat!

1 shutterstock 450245458 jpg jpeg

Vrei să-ţi faci publice reţetele culinare, aventurile de călătorie sau albumele foto? Cea mai la îndemână metodă este blogul, un tip de website pe care se pot posta articole, fotografii şi filmări pe orice temă.

Cuvântul„blog“ vine de la prescurtarea termenului de „web log“, care înseamnă jurnal digital. Deşi din ce în ce mai multe companii se folosesc de bloguri pentru a-şi promova produsele sau serviciile, majoritatea sunt site-uri personale. Pe lângă faptul că au deschis porţile creaţiei online pentru oricine, atunci când sunt bine concepute şi promovate şi când sunt bine scrise, blogurile pot deveni chiar şi o sursă de venit. În plus, sunt la îndemâna oricui – doar câteva click-uri de mouse şi eşti online!

Gratis, pe un site gata făcut

Pentru cine nu vrea bătăi de cap cu partea tehnică, cea mai simplă metodă este deschiderea unui blog pe un site creat special pentru aşa ceva. Cele mai populare opţiuni sunt  Blogger si WordPress.com. În plus, serviciile sunt gratuite. Tot ce trebuie să faci este să-ţi înregistrezi un cont pe site-ul respectiv, să dai click pe link-ul ce-ţi va fi trimis, să accesezi rubrica „Articole“ sau „Posts“ şi să începi să scrii pe noul tău blog.

Această metodă, deşi simplă şi prietenoasă pentru începători, are şi dezavantaje. Unul dintre ele este că nu eşti proprietarul blogului, deşi eşti autorul conţinutului. În plus, orice nume alegi pentru blog va purta şi numele site-ului gazdă. De exemplu, numele va putea fi „devorbacudana.blogspot.ro“, nu însă şi „devorbacudana.ro“. Un alt dezavantaj este că nu poţi decide cum arată blogul, design-ul fiind cel oferit de site-ul gazdă. În plus, WordPress.com, Blogger sau orice alt site-gazdă îţi vor umple blogul de reclame. Dacă vrei să eviţi toate astea, există o altă metodă de a creea un blog care, însă, necesită ceva mai mult efort şi investiţii.

Numele, domeniul şi gazda

Pentru a fi proprietarul propriului blog, care să arate exact aşa cum îţi doreşti, ai nevoie, mai întâi, de un domeniu şi de o gazdă. În esenţă, domeniul reprezintă adresa site-ului tău şi poate fi înregistrat online prin orice fel de companie de acest gen.

Cele mai recomandate sunt domeniile cu extensia .ro, care pot fi achiziţionate începând de la 14.28 de euro anual, de la Rotld, registrul de domenii .ro din România. Alte opţiuni, care includ şi extensii internaţionale, cum ar fi .com, sunt, Bluehost, Dreamhost, Namebox sau Hostico.

Domeniul reflectă şi numele blogului tău. Dacă, de exemplu, vrei să scrii despre oraşul tău natal, ţi-ai putea numi blogul „La Mine Acasă“, iar atunci domeniul va fi  „lamineacasa.ro“.  Când alegi numele, trebuie să ţii cont de faptul că nu poate include diacritice, simboluri, spaţii şi semne de punctuaţie, cu excepţia punctului.

Odată înregistrat, domeniul trebuie găzduit. Acest lucru se face, de obicei, tot prin firma la care se înregistrează domeniul, căci majoritatea acestor companii oferă servicii complete. Gazda, sau „host-ul“ este compania care îţi păstrează toate informaţiile de pe blog – articole, fotografii etc. – şi le trimite cititorilor.

În general, dacă blogul tău se adresează cititorilor din România, este indicat să apelezi la serviciile unei companii de găzduire locală, cum ar fi Easyhost, Hostico sau MX Host. Dacă, însă, îţi doreşti un public internaţional, este mai bine să optezi pentru o companie de găzduire din SUA sau din Europa, cum ar fi Bluehost sau SiteGround. Dezavantajul pentru opţiunea internaţională este că totul este în limba engleză, inclusiv tutorialele, adică articolele şi filmuleţele unde găseşti explicaţii şi informaţii utile. În plus, dacă ai nevoie de clarificări prin telefon, costul poate fi destul de mare.

„Construcţia“ site-ului

Majoritatea blogurilor personale sunt create pe platforma WordPress. Aceasta conţine nenumărate tutoriale menite să-i ajute pe utilizatori să-şi „construiască“ blogul. Odată ce ai descărcat software-ul WordPress pe calculatorul tău, următorul pas este să-ţi alegi o „temă“, care este, de fapt, un model de design pentru site. Pe baza acestui model, poţi crea rubrici, pagini, titluri, un logo şi tot ce are nevoie un blog. Dacă nu-ţi place o „temă“, poţi oricând să alegi alta. WordPress oferă sute de „teme“ gratis, însă ofertele, ce pot fi achiziţionate direct de la WordPress sau prin firma de găzduire aleasă, pornesc de la 2.42 euro lunar. După ce ai găsit o interfaţă care-ţi place, tot ce-ţi rămâne de făcut este să te apuci de scris.