Singurătatea este o stare complexă, iar fiecare persoană o trăieşte cu o intensitate particulară. Sunt momente când avem nevoie să fim singuri, pentru a ne pune gândurile în ordine sau pentru a ne regăsi pe noi înşine. În aceste situaţii, solitudinea funcţionează asemenea unei şcoli în care învăţăm să devenim mai responsabili şi să luăm singuri cea mai potrivită decizie pentru propria persoană. Când devine greu de suportat, singurătatea poate fi o consecinţă a faptului că depindem prea mult de ceilalţi şi nu ştim ce să facem cu noi înşine atunci când ne trezim deodată pe cont propriu. Dimpotrivă, unii dintre noi aleg singurătatea ca pe un stil de viaţă, ca pe o opţiune necesară după o relaţie dezamăgitoare, de pildă. Alteori, singurătatea se furişează în viaţa noastră din pricina despărţirii de o rudă, de partenerul de viaţă sau de un prieten. Ne putem simţi izolaţi sufleteşte şi atunci când suntem respinşi sau excluşi de cei din jur sau chiar suntem singuri în cadrul cuplului.

Este important să îţi conştientizezi trăirile

Pentru a putea depăşi episoadele de trăiri negative care însoţesc singurătatea, trebuie mai întâi să le accepţi existenţa, apoi să găseşti cele mai bune soluţii să scapi de ele şi, de ce nu, să ceri ajutor atunci când nu găseşti singur resurse pentru a te salva. Cu cât îţi neglijezi mai mult sentimentele de izolare sufletească, cu atât le vei trăi mai intens, iar singurătatea tinde să devină cronică. Încrederea în forţele proprii şi respectul de sine sunt esenţiale atunci când vrei să depăşeşti astfel de stări. Plângându-ţi de milă nu vei face decât să îţi accentuezi trăirile. Începe prin a deveni cel mai bun prieten al tău şi încurajează-te aşa cum ai face-o cu o persoană dragă ţie. 

Singurătatea face casă bună cu depresia

Optarea pentru singurătatea pe termen lung şi depresia pot fi deseori confundate. De cele mai multe ori, izolarea favorizează şi întreţine depresia. Cele două stări sunt însoţite de manifestări asemănătoare, precum lipsa încerederii în forţele proprii, senzaţia de gol sufletesc, izolarea de celelalte persoane şi apatia. Dacă trăirile negative continuă să te acapareze în ciuda oricărei încercări de a scăpa ele, este absolut necesar să ceri ajutor de specialitate. Terapeutul te va ajuta să găseşti în propria persoană resursele necesare pentru a depăşi stările prin care treci. 

Este nocivă ca şi viciile

Izolarea socială poate avea asupra organismului aceleaşi efecte ca fumatul, obezitatea şi alcoolul, conform unui studiu al specialiştilor americani de la Universitatea „Brigham Young” din Utah. Astfel, pe baza unei analize a peste 300.000 de persoane a reieşit că singurătatea este la fel de nocivă pentru organism ca şi fumatul a 15 ţigări pe zi, ca şi consumul de alcool şi de două ori mai periculoasă ca obezitatea. 

Cum îţi faci prieteni

  • Împrieteneşte-te mai mult cu amicii sau cu colegii de serviciu cu care te înţelegi bine şi cu care ai pasiuni comune.
  • Ia-ţi un animal de companie. Pe lângă faptul că oferă iubire necondiţionat, acesta este un prieten fidel. În plus, plimbatul câinelui este o ocazie excelentă de a lega prietenii.
  • Înconjoară-te de persoane optimiste; cele negativiste îţi pot accentua stările proaste.
  • Implică-te în activităţi de voluntariat.
  • Cultivă-ţi pasiunile, mai ales dacă acestea implică interacţiunea cu alte persoane.