Rezilienţa este capacitatea fiinţelor umane de a se adapta într-o manieră pozitivă la situaţii nefavorabile. Termenul a fost adaptat în psihologie, referindu-se la persoanele care, deşi trec prin situaţii stresante, nu sunt afectate de acestea din punct de vedere psihologic. Unii oameni au această capacitate în mod natural, alţii pot deprinde acest comportament. Fie că treci printr-un moment dificil, fie că vrei să fii pregătit pentru următorul, există tehnici cu ajutorul cărora să-ţi creşti propria rezilienţă.

Crede în abilităţile tale!

Cercetătorii au demonstrat că stima de sine joacă un rol important în a face faţă stresului şi a te ajuta să te recuperezi după evenimente dificile. Când ai încredere în propria capacitate de a face faţă stresului vieţii, îţi creşti rezistenţa emoţională. A deveni mai încrezătoare în propriile abilităţi, inclusiv în capacitatea de a răspunde şi de a face faţă unei crize, este o modalitate excelentă de a construi rezilienţa. Încearcă să înlocuieşti gândurile negative cu unele pozitive, de genul „pot face asta‟, „sunt o mamă/soţie bună‟ sau „sunt potrivită pentru jobul meu‟. Gândirea optimistă chiar este eficientă!

Nu-ţi fie frică de schimbare!

Flexibilitatea este o parte esenţială a rezistenţei emoţionale. Învăţând cum să fii mai adaptabilă, vei fi mai bine pregătită să răspunzi atunci când te confrunţi cu o criză de viaţă. Oamenii rezistenţi folosesc adesea aceste evenimente ca o oportunitate de a merge în direcţii noi. În timp ce unii pot fi zdrobiţi de schimbările bruşte, indivizii foarte rezistenţi sunt capabili să se adapteze şi să prospere. Nu trena într-o situaţie neplăcută doar din comoditate, pune piciorul în prag şi fă o schimbare! Vei deveni o persoană mai puternică.

Vino cu soluţii la probleme!

Cei care sunt capabili să găsească rapid soluţii, atunci când sunt puşi în situaţia de a se descurca singuri, sunt mai capabili să facă faţă problemelor, decât cei care nu pot. Ori de câte ori întâmpini o nouă provocare, fă o listă rapidă cu câteva dintre modalităţile prin care ai putea rezolva problema. Exersând în mod regulat abilităţile de rezolvare a problemelor, vei fi mai bine pregătită să faci faţă atunci când apare o provocare serioasă.

Ai grijă de tine!

Când eşti stresată, eşti tentată să îţi neglijezi propriile nevoi. Pierderea poftei de mâncare, ignorarea exerciţiilor fizice şi somnul insuficient sunt toate reacţii frecvente la o situaţie de criză. Fă un exerciţiu şi concentrează-te pe dezvoltarea abilităţilor de auto-îngrijire, chiar şi atunci când eşti demoralizată. Având grijă de propriile nevoi, îţi îmbunătăţeşti sănătatea şi rezistenţa generală şi poţi fi pe deplin pregătită să faci faţă provocărilor vieţii.

@shutterstock