Dacă veţi ajunge în supermarketul Mega Image de pe Bulevardul Barbu Văcărescu, aproape de cel mai mare hub de clădiri de birouri, veţi intra în primul Smart Supermarket din România. În colaborare cu Vodafone, Mega Image a dorit să implementeze tehnologia în dezvoltarea businessului şi satisfacerea tuturor clienţilor pe care lanţul îl are. Aşa că shoppingul tradiţional este istorie.

Ce este diferit faţă de un supermarket normal? Conceptul reuneşte nouă soluţii total funcţionale ce se numesc Internet of Things şi ajută la identificarea clienţilor, eficientizarea cumpărăturilor şi dezvoltarea ecologică a magazinului. Vă explicăm pe larg ce înseamnă acest lucru. Unul din aceste soluţii implementate este “product advertising”, adică o platformă inteligentă, digital media signage, prin care Mega Image alege promoţiile pe care vor să le distribuie pe “totem-urile” de la intrarea în magazin. Aceste totem-uri funcţionează pe bază de sensori şi identifică, în funcţie de sex şi vârstă, ce produse ar fi pe interesul cumpărătorilor. Este cam acelaşi mecanism prezent şi în online, implementat de unele website-uri din motive de securitate. De exemplu, PokerStars, cel mai mare site de gaming online, monitorizează în permanenţă vârsta jucătorilor săi şi identifică orice informaţie falsă cu privire la aceasta.

În interiorul întregului magazin, există senzori pentru a determina rutele cele mai frecvente pe care circulă majoritatea clienţilor. Cu datele acestea, Mega Image poate să înţeleagă mai bine nevoile clienţilor, să le ofere un acces mai uşor la produsele preferate şi să scurteze perioada de aşteptare. Toate zonele din magazin sunt monitorizate, pentru a determina mişcările clienţilor şi zonele cele mai aglomerate.

Chiar şi rafturile conţin sensori. Spre exemplu, Vodafone a montat sensori pe rafturile de panificaţie pentru a evalua numărul de produse rămase, numărul celor vândute şi intervalul orar, astfel pot să emită o alertă către cei care coc produsele de panificaţie. Până acum, totul era făcut de angajaţi….vizual, verificând ce produse au rămas şi ce trebuie să mai prepare. Însă este extrem de greu să estimezi câte produse poţi să mai vinzi după ora 14:00 de exemplu sau chiar după ora 19:00. Acum, se ocupă senzorii.

De asemenea, Vodafone a implementat şi un buton de asistenţă. Un client îl poate apăsa dacă are nevoie de asistenţă, iar un angajat Mega Image va veni să îl ajute. Toţi angajaţii poartă o brăţară electronică.

Chiar şi casele de marcat au camere video care numără clienţii care stau la coadă. Atunci când numărul acestora depăşeşte un prag definit de magazin, 3 persoane, trimite o alertă pentru a deschide o altă casă de marcat. Întregul magazin oferă WI-FI gratuit.

După sesiunea de cumpărături, clientul are posibilitatea de a aprecia experienţa pe care a avut-o în acest supermarket. Există 5 butoane (emoticoane) la ieşirea din magazin, de la roşu la verde. Dacă vreun client apăsă roşu (angry face), alerta se trimite direct către şeful de magazin, iar un angajat se va duce direct către client pentru a afla ce s-a întâmplat şi cum poate să îi îmbunătăţească experienţa.

Aceste nouă soluţii inteligente vor fi monitorizate pe parcursul mai multor luni şi vor fi integrate şi altele, dacă magazinul o va cere. Mai mult, dacă una sau două concepte nu mai sunt viabile, acestea se vor scoate şi se vor integra altele, în funcţie de nevoi, de clienţi şi de rezultate obţinute după aceste luni de monitorizare.

Cei de la Vodafone şi Mega Image au ales magazinul de pe Barbu Văcărescu pentru că este unul dintre cele mai aglomerate supermarkerturi, însă clienţii diferă extrem de mult, dimineaţa faţă de seară şi chiar şi în timpul săptămânii faţă de weekend. Dacă totul decurge conform planului şi aceste soluţii inteligente ajută într-adevăr şi clientul şi afacerea, ne putem aştepta ca tehnologia să acapereze şi alte supermarketuri Mega Image din Bucureşti.