Istoria de 2.500 de ani a covorului roșu de la Oscaruri

22 februarie 2023   Evenimente

Cum Oscarurile de anul acesta ne bat la ușă, ne întrebăm care este proveniența acestuia. Când a fost folosit prima dată și de către cine?

Covorul roșu nu este o invenție modernă, folosită exclusiv de cei din showbiz. Covorul roșu datează încă din Antichitate. În trilogia de tragedii grecești „Oresteia”, pusă în scenă prima dată în 458 î.H., Clitemnestra pune, în fața ușii ei, o tapiserie roșie, cu ocazia întoarcerii soțului ei Agamemnon din Războiul Troian.

Covorul roșu a fost folosit, de-a lungul intoriei, pentru a-i întâmpina cu toată însemnătatea cuvenită pe oamenii politicii și pe toate personalitățile vremii. De pildă, în Georgetown, Carolina de Sud, a fost rulat covorul roșu în onoarea președintelui James Monroe, în 1821, după ce ajungese pe uscat, în urma unei călătorii pe râu.

Covorul roșu a intrat atât de mult în rutina modernă, încât s-au creat și expresii folosite cu mare succes, precum „tratament de covor roșu”.  The 20th Century Limited este un tren de lux care a început să facă deplasări de cinci stele între New York și Chicago, în 1902.

În ambele stații, covorul roșu era pus pentru ca pasagerii pretențioși să nu atingă cu picioarele lor platforma din gară. Evident că oamenii se simțeau răsfățați, având în vedere grija cu care erau tratați în călătoria lor de lux!

Covorul roșu de la Hollywood își are originea în 1922. Actorul Douglas Fairbanks a pășit, în lumina blitzurilor fotografilor, la premiera lui „Robin Hood”, de la Teatrul Egiptean, pe covorul roșu. Iar lumea a fost absolut vrăjită de întreaga imagine de-o eleganță desăvârșită. Cine a fost cu ideea?

Proprietarul teatrului, Sid Grauman, a fost responsabil cu întregul decor de cinci stele. Totuși, Cetatea Filmului n-a împrumutat ideea covorului roșu decât câteva decenii mai târziu, când actorii au început să pozeze la ceremonia de acordare a premiilor Oscar.        

În prezent, covorul roșu de la Oscaruri este o afacere extrem de profitabilă. Celebritățile se opresc câteva minute bune pe covorul roșu, pentru a fi văzuți și fotografiați de jurnaliștii prezenți la marele eveniment. Iar designerii profită de acest moment pentru a-și promova produsele.

Astfel, Anne Hathaway a primit, în 2011, 750.000 de dolari doar pentru a purta câteva bijuterii Tiffany & Co. În același an, Gwyneth Paltrow a fost plătită jumătate de milion de dolari ca să pozeze, pe covorul roșu, cu bijuterii Louis Vuitton. Doar actrițele de top primeasc asemena sponsorizări generoase.

Cine s-ar fi gândit că se va ajunge de la covorul întins ca omagiu soțului venit de la război, în Antichitate, la o afacere prosperă pentru celebritățile de la Hollywood?!...

foto - Shutterstock

Mai multe