De ce vinde Ikea mâncare şi de ce este atât de ieftină
„E dificil să faci afaceri pe stomacul gol“, a spus Ingvar Kamprad, fondatorul Ikea. Din această constatare simplă s-a născut conceptul restaurantelor nelipsite din magazinele retailerului de mobilă şi fără de care o vizită la Ikea este de neconceput pentru mulţi.
Aceste cuvinte rostite cu mulţi ani în urmă de Ingvar Kamprad (foto 3 galerie) rămân valabile în orice epocă şi pot fi extrapolate la shopping. Este aproape imposibil să faci cumpărături pe stomacul gol, nu ? Acesta este doar unul dintre motivele pentru care, în 1956, Ingvar a decis să deschidă un restaurant chiar în primul magazin din Älmhult, Suedia (foto 4, 5 galerie).
Citeşte şi
Familiile veneau să cumpere mobilă şi petreceau o zi întreagă în acest mic sat din pădure, Älmhult, unde era construit magazinul. Aşa s-a născut ideea restaurantului, pentru că oamenii nu aveau de unde să cumpere şi mâncare. Ideea a fost ca toţi clienţii să se simtă îngrijiţi şi bineveniţi, un concept unic în acea vreme.
Între mobilierul comercializat de retailer şi mâncarea din restaurant e o legătură strânsă.
„Pornim de la ideea că designul şi calitatea trebuie să fie accesibile tuturor. Ori de câte ori proiectăm ceva, ţinem cont de cinci elemente: preţ scăzut, formă, funcţionalitate, calitate şi durabilitate. Aplicăm aceleaşi principii şi în ceea ce priveşte mâncarea“, a explicat Michael la Cour, Managing Director of IKEA Food Services. Nimic mai adevărat: unde mai găseşti astăzi un hot dog care să coste doar 2 lei?
În ceea ce priveşte preparatul favorit al clienţilor, evident vorbim despre chifteluţele suedeze. Deşi intrate în meniu relativ târziu, în anii ʼ80, clebrele chifteluţe cu piure, sos şi gem de merişoare au cucerit lumea întreagă şi astăzi sunt cel mai vândut produs Ikea, după cum spune Michael la Cour.
De ce e mâncarea atât de ieftină?
Ideea fondatorului Ingvar Kamprad a fost că, după multe ore petrecute în magazin, printre piese de mobilier, oamenii nu vor fi doar obosiţi şi înfometaţi, ci şi un pic confuzi. Astfel, după o masă săţioasă şi gustoasă, vor face mult mai uşor o alegere şi vor cumpăra mobilă. De altfel, printre angajaţii retailerului circulă o vorbă: „Chifteluţele suedeze sunt cel mai bun vânzător de canapele“.
Acesta este şi motivul pentru care mâncarea este atât de ieftină. Chris Spear, un bucătar care a lucrat la un restaurant Ikea, a explicat: „Politica lor este să aibă cel mai mic preţ pe o rază de 30 de kilometri, chiar dacă asta înseamnă, uneori, să iasă în pierdere cu mâncarea. În acelaşi timp, însă, tocmai v-au vândut mobilă de 1.000 de dolari“.