Înmormântate în adâncuri sau pe maluri neumblate... ce zace pe nisipurile apelor

21 iulie 2020   Ghid de viață

Unesco crede că pe fundul mărilor şi oceanelor sunt nu mai puţin de trei milioane de epave. Oficial, 181.860 au fost descoperite până acum. Unele sunt puncte de atracţie pentru scafandri, altele, naufragiate la mal sau mutate în muzee, au devenit obiective turistice.

Coasta Scheletelui din Namibia este poreclită de băştinaşi „pământul făcut de Dumnezeu la mânie“, deoarece este plină de schelete de balenă şi de carene. Una dintre epave a fost transformată în hotel de 10 camere, Shipwreck Lodge, fiecare cameră creată să semene cu una dintre epavele de pe coastă. Cele mai faimoase relicve de nave naufragiate, însă, care mai pot fi încă vizitate, au rămas exact aşa cum le-a adus valul la mal.

Uluburun, Bodrum, Turcia

Una dintre cele mai vechi epave din lume - are peste 3,500 de ani - a fost descoperită abia de trei decenii de către un scafandru.  Nu se ştie numele navei, aşa că a fost botezată după locul unde a fost găsită: Uluburum, pe coasta mării Egee din Bodrum, Turcia. Timp de 11 ani arheologii au cercetat epava, colectând 20 de tone de obiecte, de la sâmburi de fructe până la arme şi bijuterii. Nu s-a aflat cui îi aparţinea corabia, însă după cantitatea de aur găsită, se crede că era vorba de o persoană foarte bogată. Rămăşiţele corabiei şi obiectele găsite pe ea se pot vizita în Muzeul de Arheologie Submarină din Bodrum.

MV Captayannis, râul Clyde, Scoţia

Cândva, MV Captayannis era o navă grecească ce transporta zahăr. Acum, însă, la bordul său nu mai sunt decât păsări, peşti şi animle sălbatice. Ocazional, o fotografiază turişti. Sfârşitul i-a venit în 1974, pe râul Clyde, din Scoţia. Mai întâi s-a lovit de o navă petrolieră, care nu i-a adus avarii majore, dar nu a supravieţuit furtunii care a urmat. Vasul a naufragiat în apele mai puţin adânci are râului, unde rămâne în continuare, avănd în vedere că nu se ştie cine este proprietarul.

SS Maheno, insula Fraser, Australia

Construită în 1905, SS Maheno a fost printre primele nave pe aburi cu turbină. Ani de zile a traversat Marea Tasmaniei, între Australia şi Noua Zeelandă, ca vapor de croazieră. În timpul Primului Război Mondial a devenit navă-spital. După 30 de ani pe mare, SS Maheno a fost vândută Japoniei, pentru fier vechi. Pe ultimul drum, însă, un ciclon a rupt edecul ce remorca vaporul, care a plutit timp de trei zile pe mare. A fost găsit pe ţărmul insulei Fraser din Australia, împreună cu cele 8 persoane la bordul navei, care campaseră pe plajă, aşteptând să fie salvate. De atunci vasul a rămas acolo, devenind una dintre principalele atracţii turistice ale insulei.

MS World Discoverer, Insulele Solomon

Un vas de croazieră construit în 1974, MS World Discoverer plimba pasageri printre gheţarii din Antarctica. Avea o carenă dublă pentru a fi protejată împotriva blocurilor mici de gheaţă. Şi totuşi, carena i-a fost străpunsă, nu de gheaţă, ci de o stâncă, în Insulele Solomon din Pacificul de sud. Un feribot a salvat toţi pasagerii, iar căpitanul a reuşit să ducă nava până în portul Roderick, pentru  nu se scufunda în larg. De atunci, 30 aprilie 2000, MS World Discoverer a devenit atracţia turistică a insulei Nggela din arhipelagul Solomon.

Cimitirul Mării Aral

Ştiai că unul dintre cele mai mari cimitire de corăbii se află în Muynak, Uzbekistan? Până mai acum 50 de ani Muynak era o localitate prosperă, de pescari, la malul Mării Aral. Când Uniunea Sovietică a decis să facă agricultură în deşert şi a deviat râurile ce alimentau marea, aceasta a început să sece. Muynak se află acum la 60 de km de petecul de apă ce a mai rămas din Marea Aral, iar corăbiile ce pluteau cândva pe apă au rămas locului, transformate în epave.

Mai multe