Mădălina Balaiban, fondatoarea Hello Holidays: „Marea mea provocare a fost că eram foarte tânără şi că eram femeie”
Mădălina Balaiban are 33 de ani şi deţine atât o agenţie de turism, pe care a denumit-o Hello Holidays, cât şi o firmă de transport. În viaţa de zi cu zi, ia decizii importante şi îi place să şi le asume. Trăind într-un mediu dinamic, printre autocare, acest lucru nu i-a insuflat altceva decât iubirea faţă de călătorii şi faţă de oameni.
Am cunoscut-o pe Mădălina Balaiban cu ocazia unui infotrip în peninsula Halkidiki, în Acrotel Athena Pallace, acolo unde a povestit cum a fost să îşi deschidă o afacere la o vârstă la care alţi tineri au doar visuri, dar şi cum îşi găseşte timp pentru a se bucura mai mult de ea.
Dragostea de turism, din sânul familiei
Mădălina avea doar 20 de ani când şi-a văzut visul împlinit:
„În 2007 am deschis prima agenţie, părinţii mei aveau o firmă de transport şi o agenţie de turism la Râmnicu-Vâlcea. Până atunci lucrasem la ei la firmă, am venit la facultate în Bucureşti, apoi am rămas. Am făcut şi liceul tot de turism, dar la Călimăneşti. Marea mea provocare a fost aceea că eram copil şi că eram femeie. Acum s-a mai obişnuit lumea cu mine, dar imaginează-ţi că aveam 21 de ani şi vorbeam cu greci, cu turci, de contracte de sute de mii de euro. Încă de la început, am lucrat cu parteneri locali, iar cu mulţi dintre ei colaborez şi acum”, povesteşte Mădălina.
În prezent, mai lucrează doar tatăl la firma de transport care a fost preluată de fratele ei, iar agenţia de turism - de cumnată. „Tatăl meu a fost şofer la Oficiul Naţional de Turism, pe vremuri, la Divizia Vâlcea. După revoluţie, el şi-a cumpărat autocarul pe care lucra”, îşi aminteşte ea.
Familia şi mediul dinamic în care trăia i-au insuflat Mădălinei pasiunea pentru călătorii şi pentru transport. A început să conducă autocare la vârsta de 23 de ani, iar ultima dată când s-a întâmplat să fie şoferiţă a fost acum cinci ani, când trebuia să aducă autocarele noi din Germania. Trăind printre autovehicule, tatăl i-a învăţat atât pe ea, cât şi pe fratele ei lucruri practice.
„Noi le băgam în garaj, noi le scoteam din garaj, noi le băgam la reparat, noi le scoteam de la reparat. Am trăit printre şoferi şi printre autocare. Aveam experienţă deja”, a explicat Mădălina.
Cei care o cunosc de când era mică încă îi mai sunt alături, iar mulţi dintre ei au lucrat şi la firma părinţilor. Dovadă sunt şoferii care, aşa cum povesteşte ea, nu sunt toţi din Bucureşti. Se nimerea, de multe ori, ca unul dintre ei să fie chiar şoferul care o ducea cu autocarul de acasă spre liceu.
Vacanţa printre vacanţe
Prima ei ieşire din ţară a fost un infotrip, Bulgaria - Grecia, pe vremea când era la liceu. Îşi aduce aminte cum hotelul în care noi ne aflam şi în care se desfăşura interviul, a fost printre primele cazări în care a stat.
„Noi munceam foarte mult, şi eu, şi fratele meu la firma părinţilor. Închiriam autocarele tatălui meu la o agenţie Virgin Tour, care s-a închis, şi unde se organizau infotripuri”, spune Mădălina.
Grecia şi Bali sunt destinaţiile ei preferate. Pentru Mădălina, Grecia reprezintă o a doua casă: „Când plecam din Grecia, plângeam. Prin Europa am fost cam peste tot, de vreo 7 ani am început şi cu Asia, cu destinaţii mai exotice”.
Aproape în fiecare an, s-a obişnuit să plece în vacanţă înainte de Crăciun şi să se întoarcă după Revelion. În rest, muncă şi iar muncă. Până la urmă, a învăţat un lucru foarte important.
„Îmbinăm utilul cu plăcutul în momentul în care plecăm, în ultimul timp am început să ţin mai mult la mine, şi înainte să merg la contractări prefer să îmi fac cazarea la un hotel în care pot beneficia de un spa şi de o cafea cu privelişte dimineaţa. Acesta-i timpul pentru mine”, e de părere Mădălina.
Cum se văd lucrurile din poziţia de manager general?
La începutul carierei, nu aveau stabilit un buget de marketing, aşa că au mers mai mult pe recomandări, iar turiştii care veneau la agenţie aduceau, la rândul lor, alţi turişti. Iniţial se numea Vilextur Travel, dar din 2011 s-a numit Hello Holidays. În timpul pandemiei, au muncit foarte mult, mai ales că trebuiau să mute rezervările în a doua parte a sezonului de vară. Sunt online 24 din 24 pentru a fi cât mai aproape de nevoile clienţilor agenţiei.
„Noi nu avem decât două agenţii în Bucureşti, lucrăm foarte mult prin revânzători, prin agenţii partenere. Acum, majoritatea turiştilor care au avut rezervări în mai s-au reorientat pentru luna septembrie. Persoanele în vârstă călătoresc la început şi final de sezon. După pandemie, cererea este mai mare pentru studiouri pentru că turiştii vor să păstreze distanţarea fizică”, explică Mădălina.
Întreaga ei echipă este „deschizătoare de drumuri”. În zone precum Parga, Lefkada, Sarti, Evia şi Tolo, sunt primii care au promovat destinaţiile, mai ales că înainte nu era nicio posibilitate ca turiştii să meargă cu un autocar, ci doar cu maşinile lor personale.
„Acum, avem 12 autocare noi, ultimele produse în 2020, şi cinci microbuze, trei noi şi două din perioada 2009-2010, cu care transferăm persoane din ţară către Bucureşti sau Braşov. În afară de circuite şi sejururi, dispunem şi de conceptul de O zi cât o vacanţă, fie prin Bulgaria, fie prin România. Practic, pleci dimineaţa şi te întorci seara”, a povestit Mădălina.
Ce se întâmplă când lucrurile nu ies întotdeauna ca la carte? Cea mai sigură soluţie stă în atitudinea potrivită.
„Am învăţat să mă bucur şi de momentele astea. Atitudinea mea în momentul în care apare o problemă este diferită. Mă gândesc <<Ok, acum s-a întâmplat, să vedem ce se poate rezolva>>. Asta vine odată cu experienţa. Sunt mult mai concentrată pe rezultate”.
Planurile de viitor
Dorinţa Mădălinei este să-şi deschidă un hotel în România, mai exact în zona de munte, dar asta după ce îşi va deschide un centru de bătrâni, lângă Bucureşti. Odată ce va prinde experienţă cu un lucru mic, va putea să stăpânească şi visuri mai măreţe: „Prefer să fac paşi mici şi siguri”, ne-a asigurat Mădălina Balaiban.
FOTO Hello Holidays