Metroul din Kiev, cea mai adâncă staţie de metrou. Topul celor mai interesante staţii de transport subteran
Transportul public este o modalitate rapidă şi uşoară de a traversa un oraş mare şi aglomerat. Descoperă istoria lui în cele mai mari populate oraşe ale lumii!
Oraşele mari, ca Londra, New York, Beijing sau Tokyo înregistrează anual miliarde de călătorii. De la construirea primei linii de metrou, acum mai bine de 150 de ani, aceste mijloc de trasport a suportat multe schimbări. În unele ţări staţiile sunt adevărate opere de artă, altele se pot lăuda că ajută circa 8,7 milioane de călători să traverseze oraşul în fiecare zi. Una dintre cele mai recente linii de metrou a fost dată în folosinţă în anul 2011, în Alger. Se întinde pe 9 kilometri şi are 10 staţii.
Londra
Primul sistem de metrou a fost propus pentru Londra de avocatul Charles Pearson, ca parte a unui plan de îmbunătăţire a oraşului la scurt timp după deschiderea tunelului Tamisei în 1843. A fost deschis în anul 1863, ca prim sistem feroviar subteran din lume. Peste 30.000 de pasageri au încercat metroul sau Tube, cum este numitde londonezi. În ultimii ani a transportat 1,17 miliarde de pasageri pe an.
Multe alte oraşe au urmat exemplul Londrei. La Budapesta, în 1896 a fost deschis un metrou electric de 4 kilometri. S-au făcut economii considerabile în construcţia sa şi s-a folosit un acoperiş plat cu grinzi de oţel în locul celui din cărămidă.
New York
Metroul din New York City are circa 110 ani. Este unul dintre puţinele care oferă servicii 24 de ore şi are mai multe staţii (aproape 468) decât oricare alt metrou din lume. Transportă anul 1,71 miliarde de călători.
Kiev, Ucraina
Metroul din Kiev a fost săpat la o diferenţă de nivel substanţială, având pe linia Sviatoshynsko-Brovarska staţia aflată la cea mai mare adâncime din lume, Arsenalna. Datând din epoca sovietică (1960), acest tronson aflat la 105,5 m adâncime, s-a dovedit a fi util pentru populaţie în timpul acestei invazii a ruşilor, mulţi dintre locuitori alegând să se adăpostească în subteran de bombardamentul invadatorilor.
Tokyo
Cu o populaţie de 9 milioane de locuitori, nu este surprinzător faptul că Tokyo are cele mai aglomerate sisteme de metrou. Capitala şi-a deschis metroul în anul 1927, iar miliarde de călători l-au folosit de atunci ca principală metodă de transport. Cu 9 linii şi 179 de staţii, datele au raportat un total de 3,334 miliarde de călători anual şi 8,7 milioane zilnic.
Au fost introduse vagoane destinate doar femeilor în timpul orelor de vârf ale dimineţii pentru a oferi un sentiment de securitate. Ghidul său Subway Manners recomandă pasagerilor să-şi seteze telefonul mobil pe modul silenţios şi să se abţină de la a vorbi în timpul călătoriei.
Info
Deschis în 1913, metroul din Buenos Aires este cel mai vechi din America Latină. În imagine - vagoanele de metrou din lemn sunt descărcate în 1934.
China
Vagoanele din lemn au fost folosite timp de aproape 100 de ani până când au fost eliminate treptat la începutul anului 2013, pentru a fi înlocuite cu unele moderne. Planurile de construire a sistemului de metrou din Beijing au fost discutate pentru prima dată la începutul anilor `50, dar pregătirile au fost oprite în 1961. Când a fost discutat pentru prima dată planul de metrou, capitala chineză avea o populaţie de doar trei milioane de locuitori. Când a fost construit pentru prima dată, premierul de atunci a spus: „Beijingul construieşte metrou doar din motive de apărare. Dacă ar fi pentru transport, achiziţionarea a 200 de autobuze ar rezolva problema”. Cu toate acestea, metroul din Beijing este acum unul dintre cele mai aglomerate din lume, transportând aproape 10 milioane de călători pe zi.
Seul
Metroul vechi de 40 de ani din Seul, Corea de Sud, este în prezent cel mai lung din lume, cu nu mai puţin de 21 de linii. A fost construit în 1974 şi a fost conceput pentru a găzdui călători din toate categoriile sociale. Oferă acoperire 4G şi bandă largă wireless în toate staţiile şi trenurile. Scaunele sunt climatizate şi se încălzesc automat iarna. Curăţenia şi uşurinţa de utilizare i-au adus, de asemenea, reputaţia de a fi unul dintre cele mai bune sisteme din lume.
Moscova şi Sankt Petersburg
Cel mai aglomerat sistem feroviar subteran din Europa a fost proiectat în 1935 pentru a-i transporta pe cei din capitala Rusiei şi zonele înconjurătoare. Metrourile au evoluat de-a lungul anilor şi sunt acum echipate cu Wi-Fi gratuit, astfel încât pasagerii să poată naviga pe web, să asculte muzică sau să lucreze în timpul navetei zilnice. Anual, 2,378 miliarde de călători circulă cu metroul din Moscova, pe cele 14 linii cu 244 de staţii.
Deşi metroul Moscovei a fost deschis în 1935, primele planuri datează din epoca ţaristă. Iosif Stalin a fost primul pasager. Este renumit pentru decoraţiunile cu care sunt înfrumuseţate staţiile asemănătoare celor din palate. Sistemul de metrou din Saint Petersburg este cel mai frumos. Pereţii, arcadele şi pardoselile au o arhitectură deosebită. Acest sistem de metrou este încă în lucru, depunându-se eforturi pentru construirea a încă 4 linii şi 59 de staţii. Metrourile aglomerate ale oraşului au 763,1 milioane de călătorii.
Paris
După Moscova, metroul din Paris este al doilea cel mai aglomerat sistem feroviar din Europa. Deschis în 1900, cele 16 linii şi 303 de staţii de metrou au dus pasagerii în subteran prin centrul oraşului şi zonele urbane. Recent, a înregistrat 1.541 miliarde de călătorii.
Mexic
Pe 4 septembrie 1969, metroul din Mexico City s-a deschis pentru a începe deservirea zonelor metropolitane ale capitalei. Blocajele de trafic au afectat mult timp locuitorii acestui oraş care făceau o navetă de 2 ore doar pentru a ajunge în oraşele învecinate, astfel încât metroula devenit o alternativă excelentă. Pasagerii mexicani fac 1,605 miliarde de călătorii anual.
FOTO: Shutterstock