Românii preferă dezvoltarea personală prin podcasturi și cărți, evitând mersul la psiholog
Românii sunt din ce în ce mai interesați de activități legate de dezvoltarea personală, se arată într-un studiu anual realizat de Asociația CIPRA.
Datele din 2024 arată că 53% dintre români sunt mulțumiți de activitățile pe care le întreprind pentru a-și dezvolta abilitățile personale, în creștere față de 44% anul trecut. Această tendință este mai pronunțată în rândul bărbaților și tinerilor cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani.
Un aspect semnificativ al acestui studiu este preferința clară a românilor pentru activități accesibile și autodidacte, precum vizionarea de podcasturi (49%) și lectura cărților de dezvoltare personală (47%). Preferința pentru podcasturi a crescut cu 11 procente față de anul trecut, în timp ce cărțile rămân o opțiune preferată, mai ales în rândul persoanelor între 55 și 65 de ani.
Expertul CIPRA, Bianca Dragomir, explică această schimbare prin accesul tot mai ușor la informații prin intermediul social media și a noilor forme de transmitere a mesajelor, cum sunt podcasturile. Acestea permit consumatorilor să învețe singuri, fără a mai simți nevoia de a apela la psihologi sau consilieri personali. Totuși, ea atrage atenția asupra diferenței de generații: în timp ce tinerii optează pentru formate noi, persoanele mai în vârstă preferă lecturile tradiționale.
„Accesul facil la informații prin intermediul social media, noile forme de a transmite mesajele și de a interacționa în spațiul virtual explică un număr atât de mare de respondenți care preferă vizionarea podcasturilor ca primă opțiune. Practic, vorbim despre o adaptare la contextul social și cultural din prezent. Totuși, faptul că există un număr aproape egal de respondenți care preferă cărțile de dezvoltare personală, ne poate arăta că în România, cel puțin, există încă o diferență de generații, cei cu vârsta între 55 și 56 ani rămânând fideli modului de a accesa informațiile cu care au fost obișnuiți cea mai mare perioadă din timp. Interesant este să urmărim în continuare cum aceste date vor evolua în timp și cum vor influența relația cu psihologii, coachingul/consilierea personală, mai exact, în ce măsură oamenii vor mai apela la ajutorul unui terapeut când au acces la un număr atât de mare de podcasturi care îi ajută să fie cât mai autodidacți“, spune antropologul Bianca Dragomir.
Studiul relevă, de asemenea, activitățile preferate de români în timpul liber. Plimbările în natură sunt cea mai populară opțiune (68%), urmate de mersul la cumpărături (54%) și citit (41%). Alte activități menționate includ mersul la cinema, întâlnirile cu prietenii, practicarea unui hobby sau relaxarea prin diverse activități de răsfăț.
O dorință tot mai răspândită în rândul respondenților este organizarea mai eficientă a timpului pentru a obține mai mult timp liber, acest aspect fiind considerat esențial pentru echilibrul dintre viața personală și cea profesională. Aproximativ 52% dintre respondenți menționează acest lucru, în creștere față de 44% în 2023. Alte dorințe includ curajul de a face schimbări semnificative în viață și timpul dedicat pasiunilor personale.
În ciuda preferinței pentru podcasturi și cărți, doar 17% dintre respondenți aleg să investească în ajutor specializat, cum ar fi terapia sau coachingul, sugerând o preferință pentru soluțiile autodidacte.
39% dintre respondenți merg la cinema sau se uită la filme acasă, 38% se văd cu prietenii, 29% practică un hobby, precum sport, pescuit, dans, pictură sau gastronomie, 25% ies la restaurant/bar/club, iar 17% se relaxează cu activități de răsfăț (masaj, spa, manichiură).
Totodată, dorința de a se organiza mai bine, astfel încât să aibă mai mult timp liber, a fost menționată anul acesta de un număr semnificativ mai mare de respondenți (52%, comparativ cu 44% în 2023), ca factor de echilibru între viața personală și cea profesională, fiind urmată de:
· curajul de a face schimbări care să le îmbunătățească viața (44%)
· mai mult timp pentru pasiuni (42%)
· mai multe vacanțe (41%)
· viață socială mai activă (37%)
· investiția în activități de dezvoltare personală (36%)
· ajutorul specializat, precum terapie, coaching, mentoring (17%).
Studiul a fost realizat de Reveal Marketing Research în mai 2024, pe un eșantion reprezentativ de 1008 persoane din mediul urban și rural, utilizatori de internet cu vârste între 18 și 65 de ani.
Editor: Raluca Toma