Dieta vegetariana, cu bune şi cu rele

1 65184 original jpg jpeg

Dieta fără carne are din ce în ce mai mulţi adepţi. Dacă avantajele pentru sănătate sunt clare, există totuşi şi dezavantaje – care pot fi depăşite graţie unui regim echilibrat.

Un stil de viaţă mai sănătos

Vegetarienii adoptă,la modul general,o mai bună igienă a vieţii decât „carnivorii“. În afară de faptul că mănâncă variat şi că alimentele sunt bogate în substanţe nutritive şi fibre,ei fumează mai puţin şi beau alcool ocazional. În plus,sunt adepţii mişcării şi exerciţiilor fizice. Prin urmare,au tendinţa de a cumula mai mulţi factori protectori – ceea ce duce la o sănătate mai bună.

De ce e mai bine fără carne

Carnea poate conţine o mulţime de toxine-  mai ales când provine de la animale crescute în ferme industriale. Carnea rămâne mai mult în sistemul digestiv uman comparativ cu produsele vegetale,având timp să intre în putrefacţie,să elibereze substanţe nocive şi să determine aciditate excesivă. În plus,e adesea bogată în acizi graşi saturaţi şi duce la creşterea nivelului de colesterol – de unde risc sporit de maladii cardiovasculare. Inclusiv modul în care e gătită poate dăuna organismului:spre exemplu,un kilogram de carne preparată la grătar conţine tot atâta benzopiren – substanţă cu potenţial cancerigen-cât 600 de ţigarete!

Necesarele suplimente alimentare

Regimul vegetarian ar trebuie să cuprindă,la modul ideal,din cereale integrale,leguminoase,lactate şi ouă,legume,fructe proaspete şi uscate. Cei ce urmează o astfel de dietă nu trebuie să uite însă de suplimentele alimentare naturale (drojdie de bere,germeni de grâu şamd),precum şi de aportul de proteine,zinc,vitamine B12 şi D. În lipsa lor,se instalează carenţele,iar acestea duc la tulburări de natură psihică şi nervoasă,oboseală,depresie,pierderi de memorie,insomnie.

Dificultăţi cu digestia

Leguminoasele – fasolea,mazărea,lintea,năutul,soia –,precum şi fructele uscate,foarte apreciate de adepţii regimului vegetarian,oferă proteine vegetale din belşug,însă sunt greu de digerat,dând balonări şi flatulenţă. Cele mai afectate sunt persoanele cu bila leneşă sau care suferă de boli ale ficatului şi intestinului.

Aminoazicii necesari

Cea mai mare problemă a dietei vegetariene este că nu furnizează toţi aminoacizii de care are nevoie organismul uman. Carenţa unui singur aminoacid duce la dificultăţi în asimilarea celorlalţi. Din fericire,soluţii există:ingredientele consumate trebuie să fie cât mai variate,astfel încât proteinele furnizate să fie cât mai variate. Consultarea unui specialist în nutriţie se impune,astfel încât alimentele din dietă să furnizeze toţi cei 8 aminoacizi esenţiali,care nu pot fi sintetizaţi în organism (printre aceştia,lizina,triptofanul şi metionina).

Bine de ştiut!

Vegetarianul trebuie să-şi asigure un aport suficient de:

-aminoacizi esenţiali

-vitamină B12 (din lapte,ouă,grâu încolţit,malţ,alge marine,spirulină)

-vitamină D (ouă,anumite lactate,cacao,alge marine,ulei de peşte)

-zinc (gălbenuş,germeni de grâu,alge,polen,linte,soia,varză)