Blue Monday, cea mai deprimantă zi din an? Nici vorbă! Este un truc de PR pentru a vinde vacanţe

1 shutterstock 1792789729 jpg jpeg

A treia zi de luni din ianuarie este considerată cea mai deprimantă zi din an şi a fost numită Blue Monday. Anul acesta, Blue Monday este pe 17 ianuarie şi, oricât de popular a devenit acest concept în ultimii ani, nu avem niciun motiv temeinic să credem că această zi va fi mai proastă decât altele sau că ne va afecta sănătatea psihică.

În 2005, psihologul Cliff Arnall din Marea Britanie a găsit o formulă pentru a identifica cea mai deprimantă zi din an. Astfel, acesta a ajuns la concluzia ca a treia zi de luni din ianuarie este cea în care nefericirea atinge cote maxime.

Pentru a ajunge la acest rezultat, a creat o adevărată formulă matematică, pentru care a luat în calcul mai mulţi factori: zilele scurse de la Crăciun, datoriile acumulate după cheltuielile de Sărbători, condiţiile meteorologice, încălcarea obiectivelor stabilite pentru noul an (începererea unei diete, renunţarea la fumat sau alcool etc.). Toţi aceşti factori cumulaţi conduc către cea mai deprimantă zi din an, potrivit lui Arnall. Însă această formulă nu are nicio bază ştiinţifică, după cum însuşi autorul ei a declarat peste ani de zile.

Cine a profitat?

stanga
dreapta
2 blue jpg jpeg

Cliff Arnall a venit cu această formulă la cererea unei agenţii de turrism din Marea Britanie. El a creat o ecuaţie matematică destul de complicată pentru a-şi susţine teoria: [W+(D-d)] x TQ/M x NA.

2 blue jpg jpeg

W (weather – n.r.) reprezintă vremea urâtă din ianuarie, D vine de la datoriile care se adună în sezonul de iarnă, d înseamnă salariul (unii angajaţi primesc în avans, în decembrie, salariul pe ianuarie, aşa că următorul salariu vine abia în februarie), T este timpul care a trecut de la Crăciun, iar Q este timpul scurs de când au fost stabilite rezoluţiile pentru noul an (începererea unei diete, renunţarea la fumat sau alcool etc.), de regulă suficient pentru ca acestea să fi fost deja încălcate. M este motivaţia săzută, iar NA e nevoia de a acţiona. 

Agenţia Sky Travel, cea care a apelat la serviciile psihologului, a şi folosit termenul Blue Monday pentru pentru a-şi promova ofertele de iarnă şi a vinde vacanţe. Şi nu doar Sky Travel. Agenţiile de PR şi marketing au manipulat conceptul şi l-au folosit ca oportunitate de a vinde. Agenţiile au  mizat pe această falsă nefericire şi depresie de Blue Monday şi pe faptul că oamenii  deveneau mai vlnerabili la publicitate şi vânzări, tocmai din cauze acestei false stări care le fusese indusă.

Peste câţiva ani, psihologul a declarat că formula sa este pseudoştiinţă şi i-a îndemnat pe oameni să „respingă noţiunea de Blue Monday“.

FOTO Shutterstock



Recente

Patricia Taylor si Keanu Reeves   shutterstock 95848498   crop png
Vedete jpg
eurovision shutterstock 2148569303 jpg
Chris Rock shutterstock 68551117 jpg
pizza miros shutterstock 1160070121 jpg
nunta printesa diana si printul charles jpeg
horoscop shutterstock 1740543341 jpg
shutterstock 1674726580 jpg
01   coperta cf10 page 0001 jpg
hitler shutterstock 754279543 jpg
camilla parker jpeg
Cupluri jpg
6 shirley temple profimedia 0098284926 jpg jpeg
Celebra creatoare de modă Coco Chanel a încetat din viață în 1971 jpeg
Anne Hathaway jpg
Un manuscris al lui Albert Einstein în care calcula teoria relativităţii a fost vândut la licitaţie pentru o sumă record jpeg
Brad Pitt jpg
mercur retrograd png
1 elon musk jpg jpeg
Salma Hayek jpeg