Cum au apărut cărţile de vizită? Vechii chinezi le ofereau în cadrul unei ceremonii
Cărţile de vizită au fost folosite de sute de ani încoace ca un instrument de marketing pentru comercianţi. Descoperă istoria cărţii de vizită, cum a evoluat de la începuturile umile până în prezent!
Cu secole în urmă, desenele clasice folosite pentru decorarea cărţilor de vizită se bazau pe utilizarea caligrafiei, cu versiuni mai ornamentate, gravate cu aur. Epoca victoriană a înregistrat progrese în tipărire, cu litografia de pionierat de atunci care a introdus primul val de producţie în serie a cărţilor de vizită. Mai târziu, în secolul al XX-lea, cartea de vizită a evoluat în formatul pe care îl ştim astăzi. Totuşi, când a fost inventat acest mod de prezentare al profesioniştilor şi companiilor?
Când a fost inventată cartea de vizită?
Puţini ştiu că originile cărţii de vizită se află în China secolului al XV-lea. Vechii chinezi foloseau aceste cărţi de vizită primitive pentru a le spune oamenilor că vin înainte de a ajunge la casa lor sau la locul de muncă. Acest lucru sugerează că primele cărţi de vizită au fost folosite în acelaşi mod în care folosim astăzi mesajele WhatsApp sau Facebook, ca apeluri de curtoazie înainte de a vizita un prieten sau o cunoştinţă.
Aceste cărţi de vizită, trimise înainte de o vizită regală, erau cunoscute sub numele de Meshi. Erau prezentate în cadrul unei ceremonii care încă se găseşte în eticheta cărţilor de vizită în China contemporană. Chiar şi astăzi, este ţinută cu ambele mâini, între degetul mare şi arătător şi este oferită celeilalte persoane care o primeşte în acelaşi mod. Făceau o primă impresie bună acelea al căror design era realizat cu roşu şi auriu.
Când au început să fie utilizate pe scară largă cărţile de vizită?
Aşa-numitele cărţi comerciale au apărut în Anglia secolului al XVII-lea sub forma unor bucăţi pătrate de hârtie sau carton folosite pentru a face publicitate unor bunuri sau servicii. Ofereau diverse informaţii, inclusiv numele companiei, serviciile furnizate şi detaliile locaţiilor, folosind adesea o hartă. Progresele în tipărire au favorizat începutul unei „epoci de aur” a cărţilor comerciale prin care se făcea publicitate de la călătoriile peste ocean pe distanţe lungi, până la trusele de cusut. Aceste versiuni timpurii ale cărţilor de vizită au avut aceleaşi caracteristici ca acelea utilizate astăzi, oferind informaţii esenţiale pentru a face afaceri.
Cum a evoluat eticheta cărţilor de vizită?
Eticheta cărţilor de vizită s-a transformat de-a lungul secolelor. În secolul al XVII-lea a făcut parte dintr-un schimb formal, aproape ceremonial, pentru a anunţa sosirea regalităţii. Până în epoca victoriană, devenise un instrument al comerţului şi al industriei publicitare aflate la începuturi, alimentând comerţul pe tot parcursul Revoluţiei Industriale.
Cartea de vizită modernă este distribuită oricând şi oriunde. Este oferită frecvent înainte, în timpul sau după întâlniri, la evenimente sau târguri comerciale, ataşate la alte produse tipărite, ca broşuri sau pliante, sau chiar pur şi simplu într-un cadru informal, atunci când este adecvat.
FOTO: Shutterstock