Japonia recurge la femei-inginer în industria auto
Se caută femei! Poate sună ca un anunţ dat la rubrica “Matrimoniale”, dar nu este deloc ceea ce pare. Este unul de la rubrica “Angajări”. Japonia întâmpină probleme mari în ceea ce priveşte forţa de muncă tot mai redusă din ultimele decenii, mai ales în industria auto, şi apelează la femei-inginer.
Dar nici această măsură nu salvează industria maşinilor japoneze, pentru că granzii niponi se bat pe un număr restrâns de absolvente de studii de specialitate.Yui Mistuhashi este căpitanul echipei care construieşte maşini de curse la Universitatea din Osaka. Are 24 de ani şi este printre recruţii foarte apreciaţi de Toyota şi Nissan, dar tânăra se mai gândeşte dacă acceptă ofertele lor. Chiar dacă iubeşte maşinile, nu este sigură că vrea să-şi petreacă restul vieţii în industria auto, renumită în Japonia pentru ture lungi şi inegalităţi de gen.“Mi se spune mereu: Ai putea lucra pentru orice companie vrei. Dar vreau să am copii, nu sunt sigură că vreau să merg la serviciu când aceştia vor fi foarte mici. Vreau să aleg un angajator care îmi oferă mai multe opţiuni”, parează Yui.
Japonia este ţara care suferă de pe urma îmbătrânirii populaţiei. Aşadar, pentru a plăti pensiile unor generaţii celebre pentru una dintre cele mai impresionante speranţe de viaţă din lume (80.79 de ani pentru bărbaţi şi 87.07 pentru femei), guvernul nipon caută cu disperare soluţii. O măsură luată în calcul de japonezi este de a muta vârsta de pensionare de la 60 la 65 începând cu aprilie 2020, apoi la 70 de ani. Specialiştii estimează că forţa de muncă din arhipelagul japonez va scădea cu 8 milioane de persoane în următoarele două decenii, în ciuda măsurilor plănuite.
În 2013, premierul Shinzo Abe a inclus în programul său de guvernare includerea unui număr cât mai mare de femei în rândul angajaţilor din toate domeniile.