Trendurile în parfumeria de nişă dezvăluite de cei mai mari parfumieri
Opt dintre cele mai influente nume din parfumeria de nişă din Europa s-au întâlnit săptămâna trecută la Bucureşti, în cadrul conferinţei Creators talks perfumes pentru a dezbate tendinţele din acest segment al industriei luxului, oferind o incursiune cu caracter personal în complexul proces de creaţie a celei de-a opta arte.
Participanţii la evenimentul în premieră în România, organizat de Obsentum, au concluzionat că arta nu are limite, procesul de creaţie este infinit şi nu are reguli, pornind doar de la dorinţele consumatorului îmbinate cu experienţele de viaţă ale parfumierului, resursele Pământului sunt limitate şi trebuie să ne gândim la sustenabilitate.
„Noi suntem noii ambasadori. Rupem ceva ce a fost sub dominaţia marilor grupuri. Prefer să numesc asta parfumerie artistică” a fost declaraţia cu care Paolo Terenzi, parfumier al caselor Tiziana Terenzi şi V Canto, a inaugurat întâlnirea. „Suntem într-o perioadă a schimbării unde totul se întâmplă rapid. Acum câţiva ani acopeream doar o mică parte din Europa, dar acum suntem globali, nu mai este o nişă”.
Etienne de Swardt, fondator État libre d'Orange, a deschis subiectul responsabilităţii faţă de mediul înconjurător. „Redu! Refoloseşte! Reciclează! Este motto-ul acestui parfum, o poezie a deşeurilor. Avem tendinţa de a distruge şi lucrurile şi oamenii, atât în viaţa reală, cât şi-n cea virtuală. Tot ceea ce nu se potriveşte ideii noastre de perfecţiune este imediat şters. Totul şi toată lumea va fi într-o bună zi aruncată la gunoi, dar în gunoi există frumuseţe”. Despre procesul de creaţie şi branding de produs Etienne recunoaşte: „Trebuie să fii un bun story-teller. La État libre d'Orange distragem tragedia, o mascăm. Pentru consumator, suntem mai mult entertaineri – atunci când pulverizezi un parfum État libre d'Orange, tragedia cotidiană este obturată. Îmi place ideea de sabotaj în procesul creativ şi spun adesea că frivolitatea va salva lumea".
Tot despre sustenabilitate a vorbit şi Jean Phillipe Clermont, director de creaţie Atelier des Ors, care spune că astăzi, consumatorii sunt atenţi la etica produsului, şi vor să ştie şi să înţeleagă ingredientele mai profund ca în trecut. Despre conceptul creativ de a pune fulgi de aur de 24 de carate în esenţele sale, Jean Phillipe Clermont spune că „după nenumărate încercări cu diferite cantităţi şi forme de aur pur, am ajuns la ideea de fulgi de aur. Intenţionăm să păstrăm această cantitate limitată, face parte din ADN-ului brandului nostru. Aurul trece prin pulverizatorul parfumului ajungând pe pielea purtătorului, oferindu-i acestuia senzualitatea unei bijuterii scumpe îmbinată cu esenţele naturale ale parfumului”.
„Creăm în funcţie de ce simţim, de ce trăim, de ce ne dorim. Noi suntem într-un fel o reacţie, suntem reacţionarii industriei, iar tendinţele pentru noi nu sunt un factor”, spune Mădălina Stoica-Blanchard, Director de Creaţie Jul et Mad Paris, respingând ideea de aliniere. „Singurele tendinţe pe care le umărim sunt cele din comportamentul consumatorului. Vedem o concentrare din ce în ce mai mare pe materiile prime de bază - mosc, oud - şi revenim la tradiţii. Este o căutare a confortului”. Unul dintre extrem de puţinii români care au reuşit în lumea parfumurilor de lux, Mădălina (născută în Câmpulung Muscel) a emigrat la New York în primii ani de viaţă. Mădălina a avut o ascensiune profesională furtunoasă în holdingul numărul 1 mondial din industria luxului. S-a îndrăgostit de antreprenorul francez Julien Blanchard (neurobiolog) alături de care a realizat propria linie de parfumuri care a cucerit trei continente şi a obţinut trofee mondiale. Printre iubitorii acesto parfumuri deosebite se numără şi vedete internaţionale precum John Galliano, astăzi cumpărător fidel.
„Trecutul te poate învăţa foarte multe” spune Stefania Giannino, director de creaţie Nobile1942, într-o pledoarie pentru tradiţie. „90% dintre marile companii italiene care au avut foarte mult succes între anii 1980 şi 1990 au dispărut. Noi astăzi căutăm să creăm un parfum clasic, ceva ce se poate purta peste ani. Clasicul este ceva nu va fi distrus niciodată. Multe din „inovaţiile” prezentului sunt de fapt vechi formule readaptate. Oamenii au tendinţa de a prezerva şi de a păstra esenţe cu care pot rezona. Acesta este visul meu şi cred că al fiecărui parfumier de nişă”.
Cu o istorie de 4 generaţii în branşă (şi alte două noi care se pregătesc să preia frâiele) şi peste 40 de ani de experienţă personală în domeniu, Ramon Monegal, parfumier şi fondator al casei de parfumuri spaniole MONEGAL PERFUMES afirmă vehement „Nu există tendinţe în parfumeria de nişă”. Casa de parfumuri are o istorie impresionantă, de la furnizori ai familiei regale spaniole până la brandul independent din prezent, o companie mică, dar flexibilă. „Suntem mici şi putem fi mai originali decât marii jucători de pe piaţă, care trebuie să producă parfumuri la scară industrială. Şi clientul caută tocmai originalitatea. Marketingul ucide creativitatea”. Cât priveşte viitorul „noi suntem deja viitorul, viitorul ne transformă într-un mod mai creativ. Viitorul e un amestec de vechi şi nou".
„A fost o onoare, dar şi o provocare să aducem la Bucureşti, sub acelaşi acoperiş, nume sonore, ambasadori ai tradiţiei, dar şi starurile noului val, creatori ale căror orgolii sunt depăşite doar de portofoliul impresionant de premii internaţionale. În spatele biografiilor impresionante sunt însă artişti autentici, pe care e o plăcere să îi descoperi şi să îi înţelegi în deplinătatea lor. Vom continua întâlnirile #CREATORSTALKS by OBSENTUM pentru a aduce mai aproape românii pasionaţi de eleganţă de industria internaţională de haute parfumerie”, spune Ana Pintilie, Marketing Manager Millenium Pro Design.