Violenţa în familie, o consecinţă negativă a izolării la domiciliu
În timp ce distanţarea socială este esenţială pentru a stopa răspândirea noului coronavirus, un alt „virus”, la fel de perfid, se răspândeşte cu rapiditate în casele românilor. Este vorba de violenţa domestică, un fenomen ce înregistrează o creştere exponenţială pe măsură ce săptămânile în carantină se succed şi persoanele predispuse la violenţă petrec mult mai mult timp împreună cu victimele lor.
Peste 55% dintre români trăiesc deja în spaţii supraaglomerate, conform Eurostat, un factor ce agravează şi mai mult fenomenul. În plus, aproape un milion de români vor intra în şomaj tehnic şi, pe măsură ce dificultăţile economice se vor accentua, greutăţile şi lipsurile pot genera în curând şi mai multă tensiune în cămine, deci mai multe prilejuri pentru comportament abuziv.
Ce e de făcut
Campania #IzoleazăViolenţa lansată de Asociaţia ANAIS trage un semnal de alarmă în acest sens şi vine în sprijinul victimelor cu diverse sfaturi de la specialiştii săi colaboratori, reunite pe www.izoleazaviolenta.ro. Site-ul conţine sfaturi de natură juridică, precum şi sfaturi practice pentru victime şi rudele lor, în acest context de izolare obligatorie la domiciliu. Platforma include şi mesaje de încurajare ale femeilor care au reuşit să scape cu bine din diverse situaţii de violenţă sau relaţii toxice.
„Aceste vremuri sunt într-adevăr extrem de dificile pentru toată lumea, dar drama celor închise în casă timp de săptămâni întregi alături de un partener violent este una foarte gravă. Vrem să informăm opinia publică despre această situaţie şi rugăm autorităţile să continue să intervină prompt ori de câte ori un act de violenţă domestică este semnalat la 112,” spune Carmen Nemeş, preşedinta ANAIS.
Campania #IzoleazăViolenţa este realizată cu ajutorul companiei Cheil Centrade. De altfel, colaborarea Cheil Centrade cu Asociaţia ANAIS a început anul trecut prin campania „Voci Netăcute”, prin care femei reale au împrumtat în mod simbolic vocea lor momentelor de violenţă trecute cu vederea în filmele mute de acum peste un secol, cu ocazia ridicării restricţiilor de folosire a acestor producţii începând cu 1 ianuarie 2019. Filmul rezultat a fost selectat pentru Festivalul de Film de la Cannes, iar campania a câştigat multiple premii la festivaluri de comunicare interne şi internaţionale, inclusive un aur la London International Awards.