Copilăria fără lumină naturală. Cum putem proteja copiii de Sindromul deficitului de natură?

1 1 head upper jpg jpeg

Cei mai mulţi copii îşi petrec majoritatea timpului în interior, uitându-se la ecranele dispozitivelor mobile, o mare parte din zi. Aşa arată copilăria astăzi.

Noul studiu HEAD DOWNERS 2021 realizat de VELUX şi Kantar în perioada 3-6 septembrie 2021, în rândul a 2.408 de respondenţi cu vârste cuprinse între 18 şi 65 de ani, din opt ţări europene (Croaţia, Cehia, Ungaria, Polonia, România, Serbia, Slovacia şi Slovenia) privind contactul oamenilor cu natura arată că, în ziua de azi, copiii sunt mult mai deconectaţi de natură decât generaţiile anterioare. Perspectiva şi comportamentul de a sta în cea mai mare parte a timpului în spaţii închise, cu privirea fixată în ecrane, are un impact deloc de neglijat asupra sănătăţii copilului.

Numeroase studii confirmă faptul că petrecerea timpului în natură scade agresivitatea, reduce simptomele tulburării ADHD (Tulburarea de deficit de atenţie şi hiperactivitate) şi întăreşte sistemul imunitar al copiilor. Parcurile şi/sau locurile de joacă sunt prezente în toate şcolile deoarece este un fapt cunoscut că acestea încurajează interacţiunea între copii. A fi în aer liber se dovedeşte a fi nu doar o formă benefică de petrecere a timpului, ci şi un loc în care se dezvoltă abilităţile de a ajuta şi de a coopera. Chiar şi observarea naturii prin fereastră poate reduce stresul şi poate regla ritmul cardiac. Cu toate acestea, există copii care nu au niciun contact cu natura. Părinţii lor se luptă cu probleme care, reunite, sunt cunoscute sub numele de Sindromul deficitului de natură. Termenul îi aparţine lui Richard Louv, autorul cărţii „Ultimul copil al pădurii”. Acesta prezintă fenomenul prin care copiii pierd contactul cu natura şi problemele de comportament cu care aceştia se confruntă din cauza lipsei timpului petrecut în aer liber, cum ar fi: dificultăţi de concentrare, hiperactivitate, pierderea condiţiei fizice, boli ale civilizaţiei moderne (obezitate, diabet etc.) şi chiar miopie. Problema lipsei contactului cu natura este indicată mai des de respondenţii care au copii, în special de părinţii celor mai mari, cu vârste cuprinse între 15 şi 18 ani (76%).

Poate fi natura atractivă pentru copii?

stanga
dreapta
3 2 head upper jpg jpeg
4 3 head upper jpg jpeg
5 4 head upper jpg jpeg
6 5 head upper jpg jpeg
7 6 head upper jpg jpeg
8 date cheie pentru romania jpg jpeg

Noul studiu HEAD DOWNERS 2021 realizat de VELUX privind contactul oamenilor cu natura a arătat că, în ziua de azi, copiii sunt mult mai puţin conectaţi cu natura decât generaţiile anterioare, iar 93% dintre părinţii intervievaţi sunt de acord cu această opinie. Mulţi dintre ei îşi amintesc farmecul copilăriei lipsite de acces la tehnologie. 76% sunt de acord că, în prezent, există multe alte activităţi care sunt mai atractive pentru copii şi adolescenţi decât petrecerea timpului în aer liber, faţă de perioadele trecute. Părinţii cred că, în ziua de azi, principala problemă care a dus la această schimbare este dependenţa de tehnologie. Mai mult de jumătate dintre respondenţi sunt categoric de acord (61%) că timpul pe care copiii şi tinerii îl petrec în faţa ecranelor ar trebui controlat. Pornind de la principiul învăţării prin puterea exemplului, încercarea de a distrage atenţia adolescenţilor de la tehnologie poate provoca obiecţii din partea acestora, dacă părinţii nu sunt ei înşişi interesaţi de activităţi desfăşurare în aer liber sau de contactul cu natura. Astfel, soluţia ar fi ca adulţii să reprezinte, în primul rând, un model de urmat pentru copii, mai ales pentru că beneficiile resimţite zi de zi de întreaga familie merită din plin.

Să aducem mai multă lumină naturală şi aer curat în viaţa copiilor

Nu putem renunţa complet la tehnologie, aşa că este esenţial să găsim un echilibru. Mai ales că, potrivit rezultatelor cercetării, românii petrec cel mai mult timp conectaţi online, în faţa ecranelor (80%) şi cel mai puţin (68%) în contact cu natura, zilnic, dintre locuitorii a opt ţări europene. Şi au cele mai mari dificultăţi în crearea şi menţinerea relaţiilor interpersonale (66%), potrivit studiului menţionat.  În plus, 33% dintre români nu au privit nici măcar o dată cerul în ultima săptămână.

Aşa că, ce putem face este să aducem mai multe elemente ale naturii în casele noastre. Lumina zilei, aerul proaspăt şi contactul liniştitor cu natura îmbunătăţesc bioritmul organismului şi influenţează, de asemenea, creativitatea, inventivitatea şi un sentiment de fericire. Factorul de bază şi, de fapt, cel mai important de reconectare cu mediul natural este dat de accesul la lumină, aer curat şi vederea unui spaţiu vast. Astfel, este importantă crearea unui loc special pentru a observa şi admira natura, acasă.

            „Accesul la lumină naturală şi la aer proaspăt are un impact nepreţuit asupra modului în care ne simţim. Acestea au un efect benefic asupra funcţiilor cognitive şi a stării de bine. Chiar dacă nu avem o casă cu grădină, merită să ne ocupăm de contactul zilnic cu natura, creând o fereastră care să ofere o perspectivă mai amplă asupra lumii exterioare. Pentru mulţi adulţi, privitul pe fereastră este un moment de introspecţie şi de relaxare profundă. Pentru copii poate fi o ocazie preţioasă de a observa copacii, păsările, stelele sau norii, despre care ştim atât de puţine lucruri. De asemenea, activitatea şi exerciţiul de a cultiva, împreună cu copilul, diferite plante în ghivece, folosirea pământului, udarea acestora, observarea creşterii lor la geam, toate le vor oferi celor mici şi celor mari multă bucurie şi satisfacţie. Orice mediu verde, de la plantele în ghiveci până la cele crescute sălbatic în natură oferă oamenilor beneficiile contactului cu un mediu sănătos, natural”, spune Noemi Ritea, Director de Piaţă VELUX pentru România şi Moldova.

***

Despre VELUX Group

VELUX Group creează de aproape 80 de ani medii ambientale mai bune pentru oamenii din întreaga lume, potenţând beneficiile luminii naturale şi ale aerului proaspăt. Produsele create de VELUX includ atât ferestre de mansardă şi ferestre pentru acoperiş tip terasă, rulouri decorative, produse pentru protecţia eficientă împotriva căldurii, cât şi sisteme şi soluţii pentru case inteligente. Aceste produse se remarcă în special prin calitatea de a menţine un climat interior sănătos şi sustenabil, potrivit pentru muncă, învăţare şi activităţi recreative. Activitatea desfăşurată la nivel global asigură producţia şi vânzarea în peste 40 de ţări, cu peste 11.500 de angajaţi din toată lumea. Compania VELUX Group aparţine VKR Holding A/S, o societate cu răspundere limitată deţinută în totalitate de organizaţii non profit caritabile (THE VELUX FOUNDATIONS) şi business-uri de familie. În 2019, VKR Holding a avut venituri totale de 2,9 miliarde de euro, dintre care 178 de milioane de euro au fost donate de VELUX FOUNDATIONS diferitelor cauze şi campanii caritabile. Pentru mai multe informaţii, accesaţi www.velux.com  şi www.velux.ro

Raportul „HEAD DOWNERS 2021” a fost generat pe baza studiului CAWI realizat de agenţia de cercetare Kantar, la cererea companiei VELUX, în septembrie 2021. Cercetarea a fost desfăşurată în rândul populaţiei a opt ţări europene, respectiv Croaţia, Cehia, Ungaria, Polonia, România, Serbia, Slovacia şi Slovenia, cu scopul de a oferi date despre stilul de viaţă actual şi de a cerceta relaţia dintre obiceiurile de consum în civilizaţia tehnologică modernă şi nevoia de conectare cu natura.

Pentru mai multe informaţii, vă rugăm să ne contactaţi: https://www.velux.ro/raport-head-downers

VELUX România SRL

Turnului 5, Coresi Business Park

Clădirea T42, Modul A3

500152, Braşov, România

Tel: 0268 40 27 40

Relaţii clienţi: romania@velux.com