Face parte din familia plantelor Lamiaceae, alături de mentă, oregano, cimbru şi busuioc. De altfel, conţine polifenoli (cu acţiune antioxidantă), vitaminele A şi C, dar şi minerale precum fier şi mangan. 

De-a lungul timpului, rozmarinul a fost supus mai multor investigaţii şi, nu de puţine ori, oamenii de ştiinţă au sugerat beneficiile plantei aromatice asupra funcţiei cognitive, în special la persoanele de vârsta a treia. 

O echipă de specialişti americani a cercetat care sunt efectele consumului de pulbere de rozmarin asupra creieruui. 28 de participanţi în vârstă de 75 de ani au luat parte la studiu, administrându-li-se diferite doze de pulbere de rozmarin, dar şi placebo. Rezultatele au arătat că rozmarinul a avut efecte semnificative asupra memoriei, un indicativ important în ceea ce priveşte funcţionarea creierului odată cu înaintarea în vârstă. Cu alte cuvinte, o doză minimă de rozmarin poate avea urmări pozitive asupra vitezei memoriei. 

Nu este recomandată o supradoză de orice fel de plantă aromatică sau extracte!

Rozmarin, alte posibile beneficii şi contraindicaţii 

În afară de sănătatea creierului, consumul de ceai de rozmarin, spre exemplu, poate ajuta la scăderea nivelului mare de zahăr din sânge sau poate menţine sănătatea ochilor. În aceste cazuri, este nevoie de mai multe cercetări. 

Rozmarinul pe care îl consumăm ca şi mirodenie în mâncare este sigur. Doar uleiul de rozmarin nediluat ori o cantitate exagerată de frunze de rozmarin pot avea efecte adverse, cum ar fi stări de vomă, piele înroşită, reacţii alergice ş.a. Aromaterapia cu rozmarin este, în cele mai multe cazuri, sigură. 

Femeile însărcinate sau cele care alăptează trebuie să ceară sfatul medicului înainte de a consuma rozmarin. Este valabil şi în cazul persoanelor care suferă de alergie la aspirină, de epilepsie şi de boli hematologice (de sânge). 

Citeşte şi 5 cele mai bune antivirale naturale

FOTO Shutterstock.com