De ce e bine să mănânci peşte

otrăvire cu mercur jpeg

Peştele face parte din grupa de alimente de tip proteine animale, care sunt indispensabile unei alimentaţii echilibrate, datorită aportului important de aminoacizi esenţiali.

Mai multe detalii despre alimentaţia sănătoasă pe bază de peşte,am aflat de la medicul specialist în diabet,nutriţie şi boli metabolice Luminiţa Florea. Dieta cu peşte este benefică pentru sănătate,pentru că acest tip de carne este bogat în antioxidanţi,acizi graşi tip omega-3 şi are un raport optim între omega-3 şi omega 6.

Consumat măcar o dată pe săptămână

Datorită proprietăţilor sale,peştele intră în alcătuirea dietelor la modul general,când este vorba despre un stil de viaţă echilibrat,cu aport variat de nutrienţi,despre dietele de tip ovo-lacto-peşte-vegetariene,dar şi în cadrul dietelorspeciale de slăbire (hipocalorice sau cu diverse restricţii).  

Carnea de peşte reprezintă o proteină animală de bună calitate,care asigură saţietate în combinaţie cu alte alimente permise în dieta respectivă,este uşor de digerat şi metabolizat de către organism,oferă o cantitate importantă de grăsimi animale,,bune“,cu efect antioxidant şi,poate cel mai important,are conţinut caloric redus.

„Se recomandă măcar o dată pe săptămână consumul de peşte atât în alimentaţia copiilor,cât şi în cea a adulţilor“,spune specialistul Luminiţa Florea,care activează în cadrul clinicii medicale ProVita,din Capitală. Acesta dă câteva detalii despre cele mai întâlnite tipuri de peşte existente pe piaţa autohtonă.

39cdbe36afa85f0b198caf44552331f9 jpg jpeg

Crapul românesc,fitofagul:mari aducători de omega-3 şi fosfor,peşti graşi,cu avantajul că pot fi consumaţi şi proaspeţi din comerţ,dar şi conservaţi sau afumaţi.

Şalău,biban,ştiucă:peşti de apă dulce,care se pot consuma în stare proaspătă şi la noi în ţară,sunt peşti cu un aport caloric redus dar nutritiv bun. De aceea sunt recomandaţi în diete.

Macrou,hering,cod,merluciu:sunt peşti oceanici de foarte bună calitate,plini de elemente nutritive,dezavantajul este că îi găsim doar în stare congelată la noi în ţară. De  foarte multe ori ei sunt decongelaţi şi apoi recongelaţi,proces care alterează proteina şi,deci,calitatea lor. Se pot găsi însă şi sub formă de conserve sau afumaţi,astfel creşte calitatea produsului consumat.

Pangasius:se regăseşte numai sub forma congelată,e sarac în omega-3 şi,în general,este un peşte de slabă calitate din punct de vedere nutritiv.

Păstrăv:peşte de apă dulce,cel mai adesea de crescătorie şi mai rar sălbatic din râuri de munte,este valoros datorită compoziţiei sale,a gustului plăcut şi a posibilităţii de a-l consuma proaspăt,dar şi preparat (în conserve,prin afumare sau marinare),fără să se piardă din calităţile sale.

Somonul: este printre cele mai sănătoase tipuri de peşte din lume. Sunt diferite tipuri de somon:sălbatic sau de crescătorie,ultimul fiind inferior calitativ celui sălbatic. Se recomandă consumul lui în toate formele regăsite în comerţ.

Peştii de Marea Neagră – calcan,zargan,chefal,stavrid,hamsie:se găsesc în formă proaspătă şi sunt peşti sezonieri de sezon cald,plini de elemente nutritive. Se păstrează calităţile prin conservare sau afumare.