Ce este bine să mănânci în perioadele stresante. Ce vitamine şi minerale ajută

1 shutterstock 374080105 jpg jpeg

Putem combate stresul (şi) prin alimentaţie? Se pare că da. Unele vitamine sau alte substanţe conţinute din hrană influenţează starea psihică şi rezistenţa la stres.

Nu există alimente-minune care să alunge efectiv stresul. Cu toate acestea, este bine de ştiut că trebuie să avem grijă faţă de unele aspecte atunci când suntem strasaţi. Atenţie şi la modificările comportamentului alimentar! În jur de 60% din persoanele stresate au tendinţa de a mânca mai mult. La alţii, stresul este însoţit de pierderea apetitului, ceea cea poate duce la malnutriţie. 

Ce vitamine şi minerale să nu-ţi lipsească

Este bine să avem grijă ca din hrană să nu ne lipsească vitaminele şi mineralele necesare pentru susţinerea imunităţii, care este mai slăbită de stres.

Vitamina A. Dincolo de beneficiile în ceea ce priveşte menţinerea sănătăţii pielii şi a unghiilor, vitamina A creşte rezistenţa în faţa infecţiilor. Surse de vitamina A: ulei de peşte, ficat de vită, de porc, lactate, gălbenuş, morcov, spanac, broccoli, caise, citrice. 

Vitaminele din complexul B joacă un rol important pentru buna funcţionare a sistemului nervos şi pentru producţia neurotransmiţătorilor. De asemenea, ajută la sinteza serotoninei, al cărei deficit poate duce la depresie, iritabilitate, nervozitate şi al cărei nivel poate fi scăzut în perioadele de stres. Surse de vitamine din complexul B: carne, ciuperci, fasole, peşte, cereale integrale, drojdie de bere, linte, banane.

Vitamina C. Stresul ne „fură“ din vitamina C, implicit, imunitatea va fi mai slăbită, lucru ce implică un risc mai mare de infecţii. Surse de vitamina C: citricele, pătrunjelul, ardeiul gras, cătina, varza.

Magneziul este implicat în funcţionarea celulei nervoase, fiind un mineral indispensabil pentru cei stresaţi. Surse de magneziu: fasolea, carnea, ouăle, lactatele, bananele.

Calciul este implicat nu numai în sănătatea oaselor, ci şi în echilibrarea sistemului nervos. Surse de calciu: lapte, iaurt, brânză, seminţe de susan.  

Potasiul joacă un rol important în menţinerea sănătăţii inimii, fiind, de asemenea, implicat şi în activitatea sistemului nervos. Stările de nervozitate, insomnia şi depresia pot fi puse pe seama carenţei acestui mineral. Surse de potasiu: fasole, smochine, banane.

Include cerealele integrale şi peştele în meniu

Cerealele integrale (ovăzul, orzul, hrişca) conţin vitaminele E (cu acţiune antioxidantă), B1, B2, B5, B6, B9 (necesare pentru piele, muşchi, creier), magneziu (esenţial pentru funcţionarea sistemului nervos şi muscular şi pentru reducerea stresului), seleniu şi zinc (valoroase pentru imunitate) şi fier (combate oboseala).  

La rândul lui, peştele gras (somon, ton, macrou) este bogat în acizi graşi Omega-3 şi fosfor (protectori ai sistemului nervos), precum şi în vitaminele B5, B9 şi B12, eficiente contra stresului şi oboselii.

Ce să eviţi

În episoadele în care suntem stresaţi este bine să consumăm cu moderaţie sau chiar să evităm: dulciurile concentrate, cafeaua, prăjelile, alcoolul, mezelurile, cerealele rafinate şi grăsimile.

Ciocolata, bună pentru moral

Câteva dintre ingredientele ciocolatei au efecte pozitive asupra moralului şi probabil că ştii acest lucru. Ciocolata este sursă de magneziu, ale cărei efecte antistres sunt cunoscute. De asemenea, conţine triptofan, un aminoacid necesar pentru producerea serotoninei, neurotransmiţător al stării de bine.



Recente

Mesaje text, relatie, foto shutterstock jpg
3 semne ca ai anxietate relaționala  Sursa foto Shutterstock 2002193720 jpg
autosugestie jpg
Regula 333 sau metoda care te ajută să scapi de anxietate, foto shutterstock jpg
trezitul devreme si starea de spirit, foto shutterstock jpg
Cele mai ascunse secrete ale zodiilor, shutterstock  jpg
Gesturi care lasa celorlalti o impresie proasta  Sursa foto Shutterstock jpg
anxietate shutterstock 1418979635 jpg
Reguli de bune maniere care sunt frecvent încălcate, foto shutterstock jpg
Bomboane jpg
Cum sa faci ca afacerea ta sa conteze 3 strategii pentru succes jpg
semnificatia zilei de nastere foto shutterstock 2031304499 jpg
rugaciuni pentru casnicie trainica shutterstock 178817489 jpg
shutterstock 1647140854 jpg
1 inaltarea sfintei cruci jpg jpeg
concediere   office g1090d99cf 1280 png
fidelitate jpg
Test de personalitate jpg
dinti de aur jpg
menstruatie jpg