Cu burtică…de sărbători!

1 84558 original jpg jpeg

Emoţiile şi bucuria primul Crăciun cu bebe în burtică nu sunt greu de imaginat. Gestionează-le însă cu prudenţă şi treci cu bine de iureşul sărbătorilor!

Pentru cei mai multe dintre noi, pregătirea meselor de Crăciun şi Anul Nou este o bucurie, iar festinul culinar este aşteptat de fiecare în parte, chiar şi de o viitoare mămică. Bunătăţile aşezate pe mesele de sărbători sunt şi pentru gravide, iar pentru a afla care sunt principalele recomandări pentru ca perioada de sărbători să fie una lipsită de evenimente neplăcute, am stat de vorbă cu dr. Andreas Vythoulkas, medic specialist obstetrică-ginecologie, cu supraspecializare în infertilitate.

Mâncărurile de sărbători nu sunt printre cele mai dietetice, dar consumate în cantităţi potrivite, fără a face exces, te poţi bucura de ele, cu atât mai mult cu cât eşti însărcinată. Este însă important de ştiut faptul că orice carne trebuie foarte bine pregătită termic, a punctat dr. Vythoulkas. Altfel există riscul de contaminare cu toxoplasmă sau listeria.

Limitează consumul cărnii de porc

De asemenea, este recomandat, pentru o digestie mai uşoară, să înlocuieşti carnea de porc cu cea de curcan sau de pui. Limitează consumul cărnii de porc - o felie de friptură la masa de prânz, al sarmalelor în foi de varză - una mai mare sau două mici sunt suficiente şi îndestulătoare, şi cu siguranţă te vei simţi mult mai confortabil la finalului unei mese. Cu atât mai mult cu cât pe masa de sărbătoare se vor afla, cu siguranţă o mulţime de preparate pe bază de maioneză, brânzeturi nobile şi dulciuri festive.

Pentru maionezele pregătite în casă, foloseşte gălbenuşuri fierte, nu crude, înlăturând astfel pericolul contaminării cu Salmonella. Brânzeturile Brie, Camembert sau Gorgonzola ar trebuie evitate complet pe toată perioada sarcinii, a completat dr Vythoulkas.

La fel ar trebui procedat şi cu produsele din laptele nepasteurizat, care pot conţine listeria, o bacterie ce poate pune în pericol fătul. Dulciurile de casă sunt o ispită şi, cum sunt greu de evitat, măcar consumă-le cu moderaţie sau înlocuieşte-le cu deserturi mai uşoare, precum budincile cu orez, sorbeturile de fructe sau salate. Recomand evitarea alcoolului, din orice sursă, a adăugat dr. Vythoulkas, deoarece orice cantitate de alcool trece prin placentă şi ajunge foarte repede la făt, afectând dezvoltarea acestuia.

Consumă alimente bogate în vitamina C

În sarcină, organismul gravidei cunoaşte multe transformări şi este mult mai expus în faţa răcelilor, iar principalul motiv este acela că sistemul imunitar este mult mai scăzut în timpul celor nouă luni. Tocmai de aceea, a continuat dr. Vythoulkas, o viitoare mamă ar fi bine să ştie că este mult mai uşor să prevină decât să trateze. Iar pentru aceasta, recomand viitoarelor mame să evite locurilor foarte aglomerate, cum sunt marile pieţe unde se organizează evenimente sau mall-urile, şi nu în ultimul rând să consume alimente bogate în vitamina C (legume şi fructe de sezon – citricele).

Lista medicamentelor pe care o gravidă le poate lua este foarte restrânsă şi este important ca aceasta să nu folosească automedicaţia. Dacă simptomele au apărut, dar nu sunt însoţite de febră, este recomandat consumul de multe lichide - supe clare, ceaiuri de tei/muşeţel, compoturi fără adaos de zahăr (prudenţă la consumul/adaosul de mirodenii!), legume şi fructe bogate în vitamina C.

Pentru orice modificare de stare, mai ales apariţia febrei, trebuie anunţat medicul care urmăreşte sarcina pentru a fi depistate cauzele ce au dus la apariţia acesteia şi, mai ales, pentru a primi un tratament potrivit.

Sursa imagine: www.9months.ru