Top 3 greşeli frecvente pe care le fac elevii în pregătirea pentru examene

1 68043 original jpg jpeg

Pentru orice examen, pregătirea este una dintre etapele foarte importante. De modul în care este abordată această perioadă depind rezultatele obţinute la final.

Iată cele mai frecvente greşeli în învăţarea pentru examen depistate de specialiştii educaţionali.

1. Gestionarea deficitară a timpului

O organizare temeinică a timpuluieste esenţială în obţinerea unei note bune la examen,fie că vorbim de Evaluarea Naţională,Bacalaureat sau chiar examenele de la facultate.

Ca părinte,încă de când copilul este mic,îi poţi explica de ce este important să înveţe în fiecare zi,treptat,câte puţin,şi nu foarte mult într-o perioadă scurtă de timp. Spune-i că în felul acesta,are timpul necesar să-şi sedimenteze informaţiile acumulate şi să facă legături între ele.

Transformă-l pe “mâine” în “azi”şi ajută-l pe copilul tău să îşi organizeze eficient timpul şi energia.

Învăţarea are loc atunci când se creează legături între neuroni,iar legăturile între neuroni se consolidează în timp,de aceea este esenţială consecvenţa în învăţare.

Este recomandat ca elevul să ia pauze regulate în timpul învăţării,de preferat câte 10 minute,după fiecare secvenţă de 45 de minute de învăţare. Bineînţeles,unele noţiuni sunt mai greu de învăţat,iar în acele cazuri copilul are nevoie de pauze mai lungi pentru a redobândi energia suficientăeste de părere Luciana Terente specialist educaţional INTUITEXT.

2. Falsa impresie că ştie – “Iluzia competenţei”

Doar sublinierile excesive şi simpla recitire a materialului pot să-i ofere elevului falsa senzaţie că a învăţat.

“Iluzia competenţei” apare când elevul utilizează metode de învăţare care nu sunt pe deplin eficiente şi care-i creează reprezentări distorsionate privind gradul de acumulare şi de înţelegere a celor studiate.  Este important ca atunci când face verificarea cunoştinţelor dobândite să îndepărteze sursele de inspiraţie şi să se întrebe:dacă aş explica lucrul acesta unei alte persoane,ce i-aş spune?Independenţa şi uşurinţa în formularea unui răspuns complet şi corect sunt indicatori buni ai gradului de învăţaremai spune Luciana Terente.

Propune-i copilului tău să repete cu voce tare. Persoana care vorbeşte învaţă cel mai bine pentru că foloseşte şi exprimă informaţiile noi în diverse moduri. Învăţăm şi ne reamintim cam 80-90% din ceea ce facem şi spunem. Pentru a învăţa şi fixa,avem nevoie să vorbim despre subiectul respectiv şi să aplicăm,pe cât posibil,cunoştinţele teoretice.

De asemenea,pentru a vedea cât de bine stăpâneşte cunoştinţele,pune-l pe copilul tău în situaţii problemă ieşite din rutină,de exemplu,propune-i să rezolve un test online sau o simulare de examen. Astfel poţi vedea cât de bine se descurcă şi în faţa unor abordări diferite.

3. Negativismul

Unii elevi se demoralizează uşor sau proiectează un rezultat negativ.

Spune-i copilului tău că o atitudine pozitivăeste mult mai de ajutor şi că printr-o organizare eficientă,o învăţare temeinică va reuşi să îşi atingă ţelul final. Fii alături de el,sprijină-l în efortul său,ajută-l să-şi proiecteze mental “un final fericit”. Oferă-i argumente obiective şi convingătoare care să-i crească încrederea în forţele proprii. Aminteşte-i episoade în care,pentru că s-a mobilizat şi a fost consecvent,a reuşit.

Examenele sunt pietre de încercare pentru voinţa,perseverenţa,mobilizarea şi capacitatea de a gestiona adecvat fiecare etapă de pregătire şi fiecare dificultate apărută copilului.

96447ed6126cd3348e449e1bea6f8f89 jpg jpeg