Mintea este principalul „vinovat‟ atunci când vine vorba de îngrăşat sau despre încercarea de a reveni la cea mai bună formă fizică. Preţul relaxării de sărbători se vede, de cele mai multe ori, pe cântar, însă calculul care a condus către el se realizează de fapt, la nivel mental.

Scenariile pozitive ajută

Mesele festive, mai precis sărbătorite îmbelşugate cu bunătăţi bogate nutritiv, trebuie să fie văzute ca pe nişte momente „punctuale‟ din viaţa noastră, nu ca pe nişte momente hotărâtoare şi decisive. Când s-au încheiat sărbătorile, pune punct şi ia-o de la capăt. Îţi reiei stilul de viaţă în care te aflai înainte. Faptul că ai mâncat orice şi oricât timp de câteva zile nu ar trebui să te trimită în scenariul negativ în care să-ti vină idei de tipul: „Gata, dacă tot am mâncat de toate de sărbători, acum mănânc şi după‟ sau „Am stricat ceea începusem înainte de sărbători, deci nu mai are rost să mai continui‟.

Stresul scade rata metabolică

Este indicat să te relaxezi şi să nu trimiţi către creier mesaje auto-sabotoare către creier, de tipul: „Am stricat „dieta‟, „Nu mai reuşesc să o reiau‟ sau „M-am îngrăşat şi sigur nu mai am nicio şansă să slăbesc‟. Creierul emoţional, adică sistemul limbic, este o comandă centrală pentru greutate şi excese comune. El include centrele de frică, recompensă şi înfometare. Când acest creier este stresat, toţi cei trei centri promovează supraalimentarea şi creşterea în greutate. Deci, daca te îngrijorezi şi te stresezi, vei obţine exact rezultatul contrar. Stresul creşte valoarea recompensei alimentelor, creşte foamea de carbohidraţi şi scade rata metabolică.

Nu te învinovăţi!

În loc să te gândesti la ceea ce „ai greşit‟ în perioada sărbătorilor, reformulează-ţi „greşelile‟ si transformă-le în oportunităţi de învăţare. Totodată, gândeşte-te că ai ales să mănânci şi că te-ai simţit bine. Iar acum, după ce au trecut sărbătorile, alegerea ta va fi cu totul alta. Pune în aplicare măsuri preventive ca să te comporţi într-un mod nou, slăbind astfel circuitele neuronale:  fă curat în frigider, în cămară, în dulapul cu dulciuri.

Alege alimente sănătoase!

Gândeşte-te că organismul tău după o perioadă aglomerată are nevoie de odihnă. Înlocuieşte tentaţiile din frigider cu alimente sănătoase, care te pot sprijini în reluarea procesului de reintrare în flux cu uşurinţă: alege peşte, legume, verdeţuri şi grăsimi sănătoase şi scade cantitatea de carbohidraţi (pâine, paste, orez, cartofi şi dulciuri). Introdu zilnic alimente probiotice care ajută la hrănirea bacteriilor ce formează microbiomul intestinal (varza murată, kimchi, iaurt, chefir, ceai kombucha). Aceste tipuri de alimente te pot spijini şi în scăderea poftelor de dulciuri.

Postul intermitent este util

Integrează postul intermitent în practica alimentară zilnică. Concentrează-ţi toate mesele într-o fereastră alimentară de 8 ore pe zi, iar restul de ore poţi bea doar lichide (apă, ceai, cafea, supe clare). Făcând lucrurile în acest fel, îi oferi timp organismului să vindece şi să repare în loc să digere non-stop. Mai mult decât atât, acest intrument te poate ajuta în scăderea poftelor de carbohidraţi.

Anca Alungulesei este terapeut în nutriţie şi creatoarea Psiho-Dietei, metoda integrativă de slăbit bazată pe mintea celui care îşi doreşte schimbarea. 

Sursă foto: Shutterstock