Vorbim despre cuvintele rostite inconştient, despre care persoana care vorbeşte în somn nu are cunoştinţă. Acest obicei nu este periculos şi nu necesită un tratament medicamentos, însă poate fi deranjant pentru partenerul de odihnă. Publicaţia Bright Side a studiat problema şi sugerează unele cauze şi soluţii în legătură cu vorbitul în somn.

Moştenirea genetică

Cercetătorii nu ştiu exact motivul pentru care oamenii vorbesc în somn, însă din studiile clinice reiese că acest efect ar putea avea legătură cu informaţia genetică moştenită. Studiile efectuate în Finlanda şi Japonia au scos la iveală că gemenii experimentează adesea vorbirea în somn, care poate să apară împreună cu somnambulismul şi cu coşmarurile. Unii experţi sugerează că părinţii care vorbesc în somn au un risc mai mare să aibă copii care să manifeste acelaşi obicei în timpul somnului.

Privarea de somn

Oricine poate mormăi când doarme, dar unii factori, în special privarea de somn, poate favoriza şi rostitul unor cuvinte auzite clar în somn. Experţii medicali consideră că majoritatea oamenilor care experimentează acest efect sunt stresaţi sau se confruntă cu un deficit mare de odihnă. Când nu ne odihnim suficient, activitatea creierului este afectată, iar asta poate duce şi la scăderea calităţii somnului.

Tulburările de somn

Vorbirea în somn este în sine o tulburare cunoscută sub numele de somniloh. Se poate întâmpla oricui şi oricând, dar mai ales în cazul celor care suferă şi de alte tulburări, cum ar fi insomnia. Din păcate, medicii cred că există o legătură între somniloh, somnambulism şi apariţia coşmarurilor.

Unele tratamente

Există multe medicamente care au ca reacţie adversă riscul de tulburare a somnului. De obicei, pastilele care declanşează vorbitul în somn influenţează, de fapt, controlul muşchilor. Altfel spus, când tonusul muscular este crescut, acesta poate duce la contracţii, spasme, sărituri din pat şi chiar vorbit în somn. Şi antidepresivele pot da ca reacţie adversă acest efect.

Cum poţi preveni apariţia somnilohului

Trebuie să ştii că nu există o modalitate cunoscută de a vorbi mai puţin în somn, dar unele schimbări în stilul de viaţă pot duce la prevenirea şi controlul acestui efect. Evită mesele grele cu puţin timp înainte de culcare, pregăteşte-ţi un pat cu saltea şi pernă confortabile, de calitate şi renunţă la băuturile cu cofeină seara. Este bine să ai şi un program de somn în fiecare zi, pe care să l respecţi.

@shutterstock