FOTO Gările spectaculoase ale lumii. Grand Central din New York, decor pentru filmele „Naşul“ şi „Bărbaţii în negru“

1 grand central shutterstock 1124837456 jpg jpeg

Cu arhitectură clasică sau modernă, aceste puncte de intrare în marile oraşe şi-au câştigat locul printre monumentele naţionale şi impresionează prin frumuseţea detaliilor.

E incredibil cum, în epoca vitezei, după 200 de ani de inovaţii, călătoria cu trenul a rămas nu doar o plăcere, ci şi o variantă economică şi rapidă de deplasare. Evident, nu în România! Şi, deşi la un moment dat şi noi eram invidiaţi pentru numărul de kilometri de cale ferată construiţi ori pentru elegantele cuşete (ce-i drept, pe timpul Regelui Ferdinand), am fost depăşiţi în viteză de celelalte ţări, care au oferit respect drumului de fier şi i-au impregnat chiar o notă artistică.

Grand Central, New York

Probabil cea mai recognoscibilă gară de pe marile ecrane, de când a servit ca decor pentru numeroase scene de film („The Godfather“, „Men in Black“, „Bad Boys“) staţia feroviară new-yorkeză a fost construită în 1913, în stilul Beaux-Arts, sub forma unui terminal cu de 44 de peroane (un adevărat record!). Clădirea impresionează cu tavanul holului principal, decorat cu o pictură murală de culoarea smaraldului şi evidenţiat de candelabrele aurii, dar şi cu Galeria Şoaptelor, în care sunetele prind un ecou unic de-a lungul faimoaselor bolte ale lui Rafael Guastavino, barul „The Campbell Apartment”, ce evocă atmosfera anilor ’20. Pentru că are o simbolistică aparte în cultura populară americană, gara a fost declarată monument naţional şi a trecut prin mai multe etape de restaurare, una dintre ele fiind susţinută de însăşi Jackie Kennedy.

St. Pancras, Londra

Londonezii se mândresc cu una dintre cele mai vechi şi mai frumoase monumente feroviare din lume. Un gigant arhitectonic din cărămidă roşie, ridicat în epoca victoriană (1868), care a primit numele de The Barlow Shed (Adăpostul lui Barlow), în ciuda aspectului său castelan, şi care a servit, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, drept loc de întâlnire şi de refugiu pentru soldaţii aliaţi. După ce a fost la un pas de demolare în 1960, clădirea a fost salvată şi extinsă printr-o investiţie de 800 de milioane de lire, astăzi fiind un mare nod feroviar, din care vin şi pleacă trenurile Eurostar (cele mai rapide din Anglia şi care se află pe locul trei în lume, ca viteză!). Totodată, St. Pancras este şi un adevărat cartier comercial, cu restaurante, magazine şi chiar un târg al fermierilor.

Terminalul Chhatrapati Shivaji, Mumbai, India

Englezii au dus şi în colonii cunoştinţele lor în materie de transporturi şi construcţii, astfel că lor li se datorează şi această construcţie în stil gotic victorian, cu accente hinduse, la care s-a lucrat timp de 10 ani până la inaugurarea din 1888, şi care i-a fost dedicată reginei Victoria (care era şi împărăteasă a Indiei). Bogat ornamentat cu turnuri arcade, lemn sculptat şi ţesături opulente, asemenea unui veritabil palat indian, acest colos arhitectonic a intrat în patrimoniul UNESCO şi a fost imortalizat pe peliculă de regizorii filmului „Slumdog Milionaire“, cea mai bună producţie a anului 2008. Un loc tranzitat zilnic de circa 3 milioane de călători, care fac naveta la Mumbai.

Gara Centrală din Antwerp, Belgia

Pe locul unei vechi gări din lemn, regele Leopold al II-lea a comandat construcţia uneia noi, care să rivalizeze cu cele englezeşti. În 1905, toată lumea putea admira „gara-catedrală‟, numită astfel pentru forma ei de dom în stil neo-baroc, cu acoperiş de sticlă şi  la construcţia căreia s-au folosit peste 20 de tipuri de marmură şi piatră. Cele patru niveluri diferite de la care pornesc trenurile către Bruxelles, Amsterdam, Paris şi Lille asigură un tranzit impresionant. Iar pasagerii, care aşteaptă trenul sub boltele din sticlă şi fier, îşi verifică timpul rămas până la plecare privind masivul ceas auriu ce domină sala mare.

Sao Bento, Porto, Portugalia

Ar putea fi descrisă drept unul dintre cele mai romantice puncte de întâlnire. Căci ceea ce face deosebită această gară, ridicată pe locul fostei mănăstiri Sao Bento de Avé-Maria, sunt desenele murale ale artistului Jorge Colaco, inspirate din istoria Portugaliei şi realizate în decursul a 14 ani din aproximativ 20.000 de „azulejos“, celebrele plăci ceramice lăcuite portugheze. Exteriorul gării, în schimb, poartă influenţa arhitecturii pariziene, uşor robuste, cu acoperiş mansardat şi faţadă din piatră, care face cu atât mai plăcută surpriza din interior.

Gara Atocha, Madrid

A fost prima gară construită în Spania, în 1851, car se numea, iniţial, Estación de Mediodia. Din păcate, clădirea originală a ars într-un cumplit incendiu, iar ulterior a fost ţinta unor atacuri teroriste (2004). Interesant este că în 1985 a mai fost construită o structură a gării, unde au fost mutate toate şinele de tre, iar vechea gară a fost transformată în grădină exotică. Un paradis tropical întins pe 4.000 de metri pătraţi, cu peste 200 de specii de plante luxuriante (unele carnivore!) şi animată de broaşte ţestoase. Pe lângă „jungla tropicală“, gara din Madrid găzduieşte şi un club de noapte.

Southern Cross Station, Melbourne

Aspectul vălurit al tavanului, care o face atât de specială, ne aminteşte de arhitectura Operei din Melbourne, la fel de inovatoare şi care a intrat în simbolistica australiană. Însă puţini ştiu că această combinaţie între denivelări şi valuri din metal este menită să ajute la răcirea aerului, prin asigurarea unei ventilaţii naturale, şi la dispersarea fumului scos de trenuri. Un nod feroviar construit în 1859 şi dus direct în viitor prin marea renovare încheiată în 2006, când această cupolă excentrică a acoperit o suprafaţă de 60.000 metri pătraţi.

Kanazawa, Japonia

Niponii ne servesc o nouă lecţie de futurism cu această staţie inaugurată în 2005. La inaugurare, majoritatea considera că arhitectura modernă nu are nicio legătură cu istoria oraşului, care a scăpat ca prin minune bombardamentelor din timpul celui de-al Doilea Război Mondial şi care păstrează şi astăzi intacte cartierul samurailor şi districtul gheişelor. Însă, având în vedere că japonezii au cele mai rapide şi mai moderne trenuri, avangardismul pare o alegere firească, iar contrastul între vechi (Poarta Tsuzumi din lemn) şi nou (domul Motenashi din sticlă şi aluminiu) a transformat gara Kanazawa este într-o destinaţie căutată de turişti şi fotografi.

Altele:

Gara Kuala Lumpur, Kuala Lumpur, Malaezia

Gare do Oriente, Lisabona

Gare de Strasbourg, Franţa

Gara Sint Pieters, Ghent

Gara Centrală, Gdansk

Haydarpasa, Istanbul

Gara centrală din Milano

Gara Liège-Guillemin, Belgia

Ştiai că?...

...prima gară din lume atestată din punct de vedere documentar se numea „The Mount‟, era amplasată în oraşul galez Swansea, iar primii pasageri i-au trecut pragul la data de 25 martie 1807? Gara a fost scoasă din funcţiune în luna ianuarie a anului 1960, deoarece transportul cu ajutorul autobuzelor devenise mult mai profitabil faţă de cel pe calea ferată.

...cea mai veche gară din România este la Oraviţa, în judeţul Caraş-Severin? Ea fost dată în folosinţă, pentru transportul de călători, la data de 1/11 noiembrie 1856.

@shutterstock



Recente

Regina Margareta a Danemarcei  foto  Shutterstock jpg
bebeluș  foto   Shutterstock jpg
Rachel McAdams    jpg
Leonardo DiCaprio  foto   Shutterstock jpg
muzica din adolescenta aduce beneficii  jpg
Zac Efron  jpg
Beyonce   foto   Instagram jpg
caine  jpg
Familia Addams jpeg
Ce diete urmează vedetele  jpg
Coperta Click! pentru femei Nr  8 2024 jpg
4 rihanna profimedia 0421395391 jpg jpeg
James Bond, Daniel Craig jpeg
Gordon Ramsay  jpeg
Tori Spelling  foto   Shutterstock jpg
Cindy Crawford jpg
Gwyneth Paltrow, Chris Martin  jpg
OCC Elixirul Dragostei UNITER jpg
LENNY KRAVITZ   UNTOLD 2024 (1) jpeg
eclipsa  foto   Shutterstock jpg